Daimler had al meegedeeld in 2020 een nettowinst te hebben geboekt van 4 miljard euro vergeleken met 2,7 miljard een jaar eerder. De omzet kwam met 154,3 miljard euro echter 18 miljard lager uit. Het aantal verkochte voertuigen daalde door de coronacrisis met 15 procent naar 2,84 miljoen. Mercedes-Benz Cars & Vans realiseerde een brutomarge van 6,9 procent terwijl dat een jaar eerder nog 5,8 procent bedroeg. Bij Trucks & Buses bleef die marge steken op 2 procent vergeleken met 6 procent in 2019. De divisie New Mobility, met onder meer autodelen en parkeerdiensten, zag de omzet met bijna een miljard teruglopen naar 27,7 miljard terwijl de brutowinst daalde van 2,1 naar ruim 1,4 miljard euro.

Stresstest

De winstgroei van Daimler is te danken aan sterke prestaties in alle delen van het bedrijf in combinatie met een scherpe kosten- en kasstroombewaking. “2020 was een stresstest voor zo’n beetje elk bedrijf in bijna elke sector. Het Daimler-team heeft die test uitstekend afgelegd. In alle grote markten en divisies blijft de vraag naar onze producten hoog. Met snelle groei van de EV- verkopen en de introductie van nieuwe producten en technologieën hebben we ook belangrijke stappen gezet op het gebied van elektrificering en digitalisering. Onze financiële resultaten liggen aanzienlijk hoger dan de markt had verwacht wat de substantiële vooruitgang bij de kostenbesparingen weerspiegeld. Daarnaast hebben we de marge sterk kunnen verbeteren dankzij een sterke productenmix en prijzen, met name in de tweede jaarhelft,’’ zegt CEO Ola Källenius.

Lees ook:
Daimler wil Trucks & Buses verzelfstandigen
Mercedes-Benz begint nieuwe jaar goed

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding