Magna bouwt graag Apple Car

Magna staat te popelen om auto’s te bouwen voor Apple. Als dat nodig en haalbaar is, wil het Canadese bedrijf ook investeren in een nieuwe autofabriek in Noord-Amerika. “We geven geen specifieke informatie over klanten maar Magna heeft de ervaring én de wens om auto’s voor Apple te bouwen.

“We hebben veel systeemkennis opgebouwd met onze historie als autobouwer, we weten hoe we complexe onderdelen en systemen bij elkaar moeten brengen. Bovendien heeft Magna laten zien dat het zowel hoog-volume als niche voertuigen kan bouwen, vaak op dezelfde assemblagelijn.’’ Dat stelt Swamy Kotagiri, sinds 1 januari CEO van Magna. Dat bedrijf produceert zelf onderdelen, systemen en andere elementen voor auto’s maar kan die ook volledig assembleren voor externe opdrachtgevers.

Graz

In een fabriek in het Oostenrijkse Graz zijn door de jaren heen 3,7 miljoen auto’s gebouwd voor onder meer Jaguar, BMW, Toyota, Jeep en Mercedes. Op dat punt is Magna Graz in feite een concurrent voor VDL Nedcar in Born. De laatste tijd is de Oostenrijkse vestiging ook geschikt gemaakt voor elektrische auto’s met onder meer de Jaguar I-Pace. Het Canadese bedrijf heeft vorig jaar een tweede fabriek in gebruik genomen in het Chinese Zhenjiang met een capaciteit voor 180.000 auto’s per jaar.

Anoniem

“We willen geen merk zijn dus we kunnen voor iedereen werken,’’ benadrukt Kotagiri. Dat betekent dat Magna een goede partner kan zijn voor Apple. Eerder haakten onder meer Hyundai en Nissan af omdat Apple eist dat haar auto’s, als die er zouden komen, als Apple op de markt moeten komen. Voor Magna is dat geen probleem want dat blijft altijd anoniem als fabrikant. Magna en Apple hebben in het verleden ook wel eens over zo’n oplossing gesproken maar of er nu weer onderhandeld wordt wil Kotagiri niet zeggen.

Lees ook:
Onderzoek bij Hyundai na ‘vals’ Apple-bericht
Nissan ‘niet in gesprek’ met Apple over bouwen auto

Magna bouwt graag Apple Car - Automobielmanagement.nl

Magna bouwt graag Apple Car

Magna staat te popelen om auto’s te bouwen voor Apple. Als dat nodig en haalbaar is, wil het Canadese bedrijf ook investeren in een nieuwe autofabriek in Noord-Amerika. “We geven geen specifieke informatie over klanten maar Magna heeft de ervaring én de wens om auto’s voor Apple te bouwen.

“We hebben veel systeemkennis opgebouwd met onze historie als autobouwer, we weten hoe we complexe onderdelen en systemen bij elkaar moeten brengen. Bovendien heeft Magna laten zien dat het zowel hoog-volume als niche voertuigen kan bouwen, vaak op dezelfde assemblagelijn.’’ Dat stelt Swamy Kotagiri, sinds 1 januari CEO van Magna. Dat bedrijf produceert zelf onderdelen, systemen en andere elementen voor auto’s maar kan die ook volledig assembleren voor externe opdrachtgevers.

Graz

In een fabriek in het Oostenrijkse Graz zijn door de jaren heen 3,7 miljoen auto’s gebouwd voor onder meer Jaguar, BMW, Toyota, Jeep en Mercedes. Op dat punt is Magna Graz in feite een concurrent voor VDL Nedcar in Born. De laatste tijd is de Oostenrijkse vestiging ook geschikt gemaakt voor elektrische auto’s met onder meer de Jaguar I-Pace. Het Canadese bedrijf heeft vorig jaar een tweede fabriek in gebruik genomen in het Chinese Zhenjiang met een capaciteit voor 180.000 auto’s per jaar.

Anoniem

“We willen geen merk zijn dus we kunnen voor iedereen werken,’’ benadrukt Kotagiri. Dat betekent dat Magna een goede partner kan zijn voor Apple. Eerder haakten onder meer Hyundai en Nissan af omdat Apple eist dat haar auto’s, als die er zouden komen, als Apple op de markt moeten komen. Voor Magna is dat geen probleem want dat blijft altijd anoniem als fabrikant. Magna en Apple hebben in het verleden ook wel eens over zo’n oplossing gesproken maar of er nu weer onderhandeld wordt wil Kotagiri niet zeggen.

Lees ook:
Onderzoek bij Hyundai na ‘vals’ Apple-bericht
Nissan ‘niet in gesprek’ met Apple over bouwen auto