Volkswagen wil in eerste instantie zo’n 2000 jong-gebruikte auto’s voor de nieuwe dienst reserveren. Het abonnement wordt aangeboden in samenwerking met Volkswagen Financial Services.

Mobiliteitsaanbieder

‘’Daarmee bereiken we een belangrijke mijlpaal bij ons Business Model 2.0 en zetten we een volgende stap in de omschakeling van voertuigbouwer naar mobiliteitsaanbieder,’’ zegt directeur verkoop en marketing Klaus Zellmer. “Het aantal mensen dat een voertuig niet wil bezitten maar het wel tijdens een vastgelegde periode exclusief wil gebruiken neemt toe. Voor hen hebben we met het Volkswagen AutoAbo nu een nieuw flexibel aanbod tussen leasing en delen ontwikkeld. We schatten dat tegen 2030 rond 20 procent van onze omzet uit Abo’s en andere kortdurende mobiliteitsdiensten zal komen.’’

Groei

De markt voor auto-abonnementen maakt een snelle groei door. Na voorloper Volvo zijn ook onder meer Hyundai en Renault met dergelijke diensten begonnen. Daarnaast worden abonnementen aangeboden door autoverhuurder Sixt en door specialisten als Cluno. Het Amerikaanse onderzoeksbureau Boston Consulting heeft berekend dat de markt voor auto-abonnementen in 2030 tussen de 30 en 40 miljard dollar waard kan zijn.

Eind dit jaar zijn zowel de ID-modellen als andere auto’s – zowel nieuwe als gebruikte – van VW ook volledig online te koop of te leasen. Op termijn zal het platform ook voor de handel als marktplaats gaan dienen. De VW-dealers worden in ieder geval ingeschakeld voor onderhoud en service van de auto’s.

Lees ook:
‘Er is ontzettend veel behoefte aan een auto-abonnement’
Na Volvo komt nu ook Lexus met een auto-abonnement

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding