Onrust bij Volkswagen in Wolfsburg na uitspraken Diess

Bij Volkswagen in Wolfsburg is onrust ontstaan onder het personeel over de toekomst van de fabriek en daarmee van de duizenden banen daar. Vooral uitspraken van topman Herbert Diess dat er bij de groep 30.000 banen zouden moeten verdwijnen, hebben de onzekerheid aangewakkerd.

vw wolfsburg

Een woordvoerder heeft later benadrukt dat er geen enkel concreet plan op tafel ligt maar toen was het kwaad al geschiedt. Werknemers en bonden vinden het een teken aan de wand dat de fabriek in Wolfsburg dit jaar de laagste productie in meer dan een halve eeuw lijkt te draaien. Weliswaar komt dat voornamelijk door het chiptekort maar de hoofdvestiging van VW is wel erg zwaar getroffen.

Tesla

Bij VW maakt men zich bovendien zorgen over de mogelijke impact van de grote Tesla fabriek bij Berlijn – bijna op de stoep bij VW – die eind dit jaar zou moeten gaan draaien. Ook daarbij speelt Diess een ‘verdachte’ rol door onlangs tijdens een managersbijeenkomst Tesla-topman Elon Musk via een videolink op te voeren. En tenslotte gaan er in Duitsland hardnekkige geruchten rond dat de groep een nieuwe EV-fabriek wil bouwen in Maagdenburg waarmee de toekomst van Wolfsburg helemaal op de tocht komt te staan.

Investeringsplannen

Dat de onrust nu naar buiten komt, heeft alles te maken met het feit dat de Raad van Bestuur van de Volkswagen Groep zich op 12 november moet buigen over de investeringsplannen voor de komende vijf jaar. De OR eist dat Wolfsburg daar een nieuw elektrisch model krijgt toegewezen. Die eis komt vooral van voorzitter Daniela Cavallo die in mei de machtige en lang dienende Bernd Osterloh heeft opgevolgd en snel haar stempel op het bedrijf wil drukken. “Er kan geen sprake zijn van massale ontslagen en Diess doet er beter aan daar snel duidelijkheid over te scheppen,’’ heeft Cavallo al verklaard. Diess zelf zegt tot nu toe: “Het gaat mij erom hoe we met elkaar samenwerken. We hebben een nieuwe denkwijze nodig. Dat geldt ook voor Wolfsburg.’’

Lees ook:
VW Groep zou 30.000 banen moeten schrappen
Opnieuw onrust over toekomst Opel

Onrust bij Volkswagen in Wolfsburg na uitspraken Diess - Automobielmanagement.nl

Onrust bij Volkswagen in Wolfsburg na uitspraken Diess

Bij Volkswagen in Wolfsburg is onrust ontstaan onder het personeel over de toekomst van de fabriek en daarmee van de duizenden banen daar. Vooral uitspraken van topman Herbert Diess dat er bij de groep 30.000 banen zouden moeten verdwijnen, hebben de onzekerheid aangewakkerd.

vw wolfsburg

Een woordvoerder heeft later benadrukt dat er geen enkel concreet plan op tafel ligt maar toen was het kwaad al geschiedt. Werknemers en bonden vinden het een teken aan de wand dat de fabriek in Wolfsburg dit jaar de laagste productie in meer dan een halve eeuw lijkt te draaien. Weliswaar komt dat voornamelijk door het chiptekort maar de hoofdvestiging van VW is wel erg zwaar getroffen.

Tesla

Bij VW maakt men zich bovendien zorgen over de mogelijke impact van de grote Tesla fabriek bij Berlijn – bijna op de stoep bij VW – die eind dit jaar zou moeten gaan draaien. Ook daarbij speelt Diess een ‘verdachte’ rol door onlangs tijdens een managersbijeenkomst Tesla-topman Elon Musk via een videolink op te voeren. En tenslotte gaan er in Duitsland hardnekkige geruchten rond dat de groep een nieuwe EV-fabriek wil bouwen in Maagdenburg waarmee de toekomst van Wolfsburg helemaal op de tocht komt te staan.

Investeringsplannen

Dat de onrust nu naar buiten komt, heeft alles te maken met het feit dat de Raad van Bestuur van de Volkswagen Groep zich op 12 november moet buigen over de investeringsplannen voor de komende vijf jaar. De OR eist dat Wolfsburg daar een nieuw elektrisch model krijgt toegewezen. Die eis komt vooral van voorzitter Daniela Cavallo die in mei de machtige en lang dienende Bernd Osterloh heeft opgevolgd en snel haar stempel op het bedrijf wil drukken. “Er kan geen sprake zijn van massale ontslagen en Diess doet er beter aan daar snel duidelijkheid over te scheppen,’’ heeft Cavallo al verklaard. Diess zelf zegt tot nu toe: “Het gaat mij erom hoe we met elkaar samenwerken. We hebben een nieuwe denkwijze nodig. Dat geldt ook voor Wolfsburg.’’

Lees ook:
VW Groep zou 30.000 banen moeten schrappen
Opnieuw onrust over toekomst Opel