Johansson heeft op een financiële bijeenkomst gezegd dat Volvo anticipeert op veranderingen in de truck-business. “We zullen naar alles kijken dat binnen ons gebied valt. Ik denk niet dat we een nieuwe activiteit zullen starten maar ik denk wel aan uitbreiding van de productrange.” Tot de uitbreiding zou een groter belang in Nissan Diesel kunnen behoren. Daarin heeft Volvo nu dertien procent en het merk heeft bovendien het recht naar negentien procent te gaan in vier jaar tijd. Maar Johansson sluit niet uit dat hij zelfs verder wil. “Ik heb altijd gezegd dat zeggenschap belangrijk is om een goed effect te krijgen”, zegt hij in Financial Times. Volvo zou ook praten met Dongfeng, de Chinese truckfabrikant, over een mogelijke alliantie. Het Zweedse merk denkt bovendien aan een overname in Rusland. Verder zou Volvo uitbreiding kunnen zoeken in zijn bouwmaterieeltak waar het de nummer drie is achter Caterpillar en Komatsu. In de vrachtautobusiness is Volvo de nummer twee van de wereld achter DaimlerChrysler. Volvo is ook eigenaar van Renault trucks en van Mack en bouwt verder nog scheepsmotoren en onderdelen voor de luchtvaart.