De jury van deze prijs bestaat uit journalisten die zijn gespecialiseerd in bedrijfsauto's uit negentien Europese landen. Op de foto topman John Fleming van Ford Europe (rechts) en de Nederlander Pieter Wieman van de jury. De prijs moet niet worden verward met de Nederlandse praktijkprijs ‘Bestelauto van het Jaar’ van AM. In het officiële rapport deelde de Van of the Year-jury het volgende mee: ‘De jury was zwaar onder de indruk van het feit dat de ingenieurs van Ford erin zijn geslaagd om één van de beste Europese bedrijfsauto's nóg verder te verbeteren. Zowel in de stad als op de snelweg demonstreert de Transit zijn uitmuntende rijkwaliteit.’ Verder heeft de jury waardering voor het feit dat de ontwerpers en ingenieurs van Ford, meer dan andere fabrikanten, continu in contact staan met bestaande en potentiële klanten zodat steeds bekend is wat hun wensen zijn. Dit heeft ertoe geleid dat het interieur van de Transit-cabine overeenkomsten vertoont met dat van een personenauto. De achterliggende filosofie is dat bestuurders van bedrijfsauto's vaak veel meer tijd in hun auto doorbrengen dan bestuurders van personenauto's. De jury had verder waardering voor de ontwikkeling van een nieuwe Transit met vierwielaandrijving en de beslissing dat het Ford esp-programma vanaf januari 2007 standaard zal zijn op de dieselversies van alle Transit bedrijfsauto-, bus- en kombimodellen. Voor chassis-cabinemodellen en modellen met dubbele achterwielen is dit later in 2007 het geval. De jury vestigde ook de aandacht op een sterke punten die inherent zijn aan de Transit. Dit zijn de toegankelijkheid en de flexibiliteit van de grote laadruimte, de veiligheidssystemen van de Transit, de vanwege de lage reparatie- en onderhoudskosten aantrekkelijke eigendomskosten en het uitgebreide netwerk van gespecialiseerde bedrijfsautodealers dat Ford Europa onderhoudt.