Dit blijkt uit een onderzoek dat in opdracht van GE Fleet Service onder zakelijke rijders en wagenparkbeheerders is gehouden. Het onderzoek zorgde op 3 oktober voor stevige discussies tussen de panelleden tijdens het seminar ‘Veilig en Milieubewust Rijden’. Vindt de overheid de diesels het probleem? Laat ze dan duidelijk zijn, meent Martin Lans, voorzitter van de Vereniging van Nederlandse Fleetowners. “Zeg dan: vanaf 2020 geen diesels meer in Nederland.” Is dat moeilijk? Nee, meent Eric de Vries van de Nederlandse Organisatie Voor de Energiebranche. Binnen drie jaar was de stad Istanboel vrij van diesels en ook in Brazilië is diesel taboe. De overheid moet gewoon duidelijk zijn. Bij de wagenparkbeheerders komt milieubelang niet hoog op het prioriteitenlijstje. Een schoner milieu pakt een vierde plaats, maar moet tevreden rijders, verkeersveiligheid en kostenreductie voor laten gaan. Slechts 45 procent van de ondervraagde wagenparkbeheerders is bereid om werkelijk ‘met geld’ in een schoner milieu te investeren. Meer dan de helft van de wagenparkbeheerders legt de verantwoordelijkheid voor een schoner milieu bij de overheid neer. De visie van de overheid lijkt zich voor deze groep vooral te moeten vertalen in subsidie. Slechts twee van de tien leggen de verantwoordelijkheid bij de berijder. De zaal zag een wending waarin milieubewustzijn als ‘sociaal gewenst gedrag’ wordt gezien. Onder de jongeren speelt niet zozeer milieu de hoofdrol maar onder de noemer duurzaamheid omarmt de twintiger het wel als een levensstijl, wist Alwin de Jong van Het Innovatieplatform. Meer hierover in AM nummer 18 van 13 oktober.