De verkopen in 2006 kenden maar liefst drie verkooppieken. In maart was de eerste opleving als gevolg van de invoering van de digitale tachograaf. De tweede verkooppiek deed zich voor in september omdat truckkopers anticipeerden op de invoering van de nieuwe Euro 4-norm per 1 oktober. De derde piek wordt in december verwacht omdat op 1 januari 2007 de Milieu-investeringsaftrekregeling (MIA) voor Euro4 en -5 afloopt. In 2007 worden dergelijke veranderingen niet verwacht. Daardoor zijn ook geen verkooppieken te verwachten. Bovendien zal januari waarschijnlijk een stille maand zijn vanwege de piek die in december 2006 wordt verwacht. Verder zal de rente volgend jaar naar verwachting stijgen, wat altijd gevolgen heeft voor kapitaalintensieve goederen zoals trucks. Die beide factoren hebben een remmend effect op de truckverkopen. Hier tegenover staan een verwachte verdere groei van de Nederlandse economie en een groot vertrouwen in de industriële ontwikkeling. TDA baseert zijn prognose op berekeningen van Polk International, onderzoeksbureau in de autobranche. Bij de prognose is uitgegaan van de verwachte economische ontwikkelingen in de West-Europese landen en de nieuwe Europese lidstaten. Deze ontwikkelingen zijn afgeleid van renteontwikkelingen, werkgelegenheidsfluctuaties, brandstofprijzen en het producenten- en consumentenvertrouwen. De TDA-prognose betreft uitsluitend voertuigen voor wegtransport die via de Nederlandse truckdealers worden verkocht. Niet meegeteld worden bijzondere voertuigen als bussen en rijdende winkelwagens, die wel in de kentekenregistratie zijn opgenomen.