Voor de registratie van leaseauto’s is januari erg belangrijk. Maar afgelopen maand werden bijna drie procent minder lease-auto’s genoteerd dan het jaar ervoor. Opmerkelijk is het stijgende aantal merken: steeds meer merken prikken een vorkje mee in dit aantrekkelijke marktmarkt. Als gevolg daarvan staan de traditionele leasemerken – zoals Volkswagen, Opel en Renault – dit jaar op zwaar verlies. Niettemin blijft Volkswagen met afstand het grootste leasemerk, met een aandeel van vijftien procent. Goede startcijfers scoren de meeste premiummerken (Audi: plus drie procent, Volvo plus 31 procent en Mercedes-Benz: min 31 procent!). Maar ook veel niet A-merken, zoals Skoda, Hyundai, Kia en Fiat, doen het het steeds beter bij de leaseklanten. De leasemaatschappijen tezamen waren in januari goed voor bijna 28 procent van alle afleveringen. Het particulierensegment nam met één procent in omvang toe. Toyota (segmentaandeel: 11 procent) voert de lijst aan maar ook de nummers twee en drie (Opel en Peugeot) klimmen met grote stappen. Ook bij de particulieren staat Volkswagen onder grote druk: de overall marktleider daalde in januari bij de zelfkopende consumenten van de eerste naar de vijfde plaats.