In januari werd er bijna drie procent minder lease-auto’s genoteerd dan een jaar tevoren. Het aantal stijgende merken is daarbij evenwel opmerkelijk. Steeds meer merken prikken een vorkje mee in dit aantrekkelijke marktmarkt. De traditionele leasemerken – als Volkswagen, Opel en Renault – staan dit jaar bij gevolg op zwaar verlies. Volkswagen blijft niettemin met afstand het grootste leasemerk, met een aandeel van vijftien procent. Naast goede startcijfers voor de meeste premiummerken (Audi: +3 %, Volvo +31%, maar Mercedes-Benz: – 31%) doen ook veel goedkopere merken, als Skoda, Hyundai, Kia en Fiat het steeds beter bij de leaseklanten. De leasemaatschappijen tezamen waren in januari goed voor bijna 28 procent van alle afleveringen. In het (met 1 procent toegenomen) particulierensegment is er eerder sprake van een verdichting aan de top. Toyota (segmentaandeel: 11 procent) voert de lijst aan, maar ook de nummers twee en drie (Opel en Peugeot) klimmen met grote stappen. Ook bij de particulieren staat Volkswagen onder grote druk, de overall marktleider daalde in januari bij de ‘gewone’ consumenten van de eerste naar de vijfde plaats.