Lease-marketeers moeten uit de luie stoel

Dat schrijft marketingman Berd Warmelts op molblog, het marketingblog van Tijdschrift voor Marketing.

'Marketeers van leasemaatschappijen: kom uit je luie stoel en zorg voor waardeproposities die er toe doen en waarmee onderscheidend (lange) termijn voordeel kan worden behaald. En hou op met de rare pakkenacties en andere overbodige extra’s.' Dat schrijft Berd Warmelts op Molblog, het marketingblog van Tijdschrift voor Marketing. Hij reageert op een artikel over leasebedrijven die er alles aan doen klanten te scoren met flatscreen-tv’s, vlieglessen, maatpakken en weekendjes weg. Dat stuk verscheen vrijdag 25 mei in NRC.next. 'Niets is te dol om klanten te trekken.' Warmelts: 'In de ‘verzadigde’ leasebranche en specifiek voor de doelgroep mkb schijnt het alleen mogelijk te zijn op prijs te concurreren en als je dat niet wilt, dan rest er volgens het artikel nog maar één ding: platte acties voeren om klanten binnen te halen. Voorbeelden van dergelijke acties zijn te vinden op actieauto. Dit soort acties draagt niet bij aan klantretentie, niet aan klantloyaliteit en dus niet aan stabiele langetermijnrelaties met de klant: uiteindelijk zal de gehele branche de dupe worden van hevige prijs- en actieconcurrentie (vrgl de telecombranche) met de klant als kortetermijnwinnaar en langetermijnverliezer (als alle echte toegevoegde waarde is wegbezuinigd).' Warmelts zelf ziet niks in dit soort acties maar meer in wat hij noemt waardeproposities: – functioneel (wat het product doet): benzinepas, onderhoud, vervangende auto – service (het proces): aanvraagproces, afleverproces, klantenservice, klachtenafhandeling – economisch (wat het betekent in tijd en geld): totale kosten, tijdsbesparing, flexibiliteit – emotioneel (hoe het je laat voelen): waarde van de relatie met de leasemij 'Uit het artikel bleek dat bij de doelgroep mkb alleen de economische waardepropositie er toe doet en dan nog niet eens de waarde van het product zelf maar de waarde van leuke extra’s!' Hij raadt leasebedrijven aan er voor te zorgen dat ze werkelijk alle lasten uit handen nemen van de ondernemer, dus ook het overschrijven van de parkeervergunning en het ophalen en weer terugbrengen van de auto bij reparatie. 'Ga voor gemak, gemak en gemak. Daar krijgt de ondernemer nooit genoeg van.' Zie voor het hele artikel http://www.molblog.nl/reacties.php/5255 .

Lease-marketeers moeten uit de luie stoel - Automobielmanagement.nl

Lease-marketeers moeten uit de luie stoel

Dat schrijft marketingman Berd Warmelts op molblog, het marketingblog van Tijdschrift voor Marketing.

'Marketeers van leasemaatschappijen: kom uit je luie stoel en zorg voor waardeproposities die er toe doen en waarmee onderscheidend (lange) termijn voordeel kan worden behaald. En hou op met de rare pakkenacties en andere overbodige extra’s.' Dat schrijft Berd Warmelts op Molblog, het marketingblog van Tijdschrift voor Marketing. Hij reageert op een artikel over leasebedrijven die er alles aan doen klanten te scoren met flatscreen-tv’s, vlieglessen, maatpakken en weekendjes weg. Dat stuk verscheen vrijdag 25 mei in NRC.next. 'Niets is te dol om klanten te trekken.' Warmelts: 'In de ‘verzadigde’ leasebranche en specifiek voor de doelgroep mkb schijnt het alleen mogelijk te zijn op prijs te concurreren en als je dat niet wilt, dan rest er volgens het artikel nog maar één ding: platte acties voeren om klanten binnen te halen. Voorbeelden van dergelijke acties zijn te vinden op actieauto. Dit soort acties draagt niet bij aan klantretentie, niet aan klantloyaliteit en dus niet aan stabiele langetermijnrelaties met de klant: uiteindelijk zal de gehele branche de dupe worden van hevige prijs- en actieconcurrentie (vrgl de telecombranche) met de klant als kortetermijnwinnaar en langetermijnverliezer (als alle echte toegevoegde waarde is wegbezuinigd).' Warmelts zelf ziet niks in dit soort acties maar meer in wat hij noemt waardeproposities: – functioneel (wat het product doet): benzinepas, onderhoud, vervangende auto – service (het proces): aanvraagproces, afleverproces, klantenservice, klachtenafhandeling – economisch (wat het betekent in tijd en geld): totale kosten, tijdsbesparing, flexibiliteit – emotioneel (hoe het je laat voelen): waarde van de relatie met de leasemij 'Uit het artikel bleek dat bij de doelgroep mkb alleen de economische waardepropositie er toe doet en dan nog niet eens de waarde van het product zelf maar de waarde van leuke extra’s!' Hij raadt leasebedrijven aan er voor te zorgen dat ze werkelijk alle lasten uit handen nemen van de ondernemer, dus ook het overschrijven van de parkeervergunning en het ophalen en weer terugbrengen van de auto bij reparatie. 'Ga voor gemak, gemak en gemak. Daar krijgt de ondernemer nooit genoeg van.' Zie voor het hele artikel http://www.molblog.nl/reacties.php/5255 .