De Jager ontvouwde zijn plannen voor 2008 in dagblad De Telegraaf van 1 juni. De belangrijkste elementen uit de nieuwe plannen zijn: ● Verhoging van de bpm op de meest onzuinige auto’s. Als voorbeelden worden onder meer genoemd de Mitsubishi Pajero, Jeep Grand Cherokee en de BMW X5; ● De fiscale bijtelling voor leaseauto’s met een A-energielabel en hybrides gaat omlaag van 22 procent nu, naar rond de veertien procent straks. We hebben het dan bijvoorbeeld over de Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Aygo en als hybride de Toyota Prius; ● Als eerste stap in aanloop naar de invoering van de kilometerheffing in 2012 wordt vanaf 1 januari begonnen met de afbouw van de bpm. Vanaf 2008 wordt deze vijf tot tien procent verlaagd, onder gelijktijdige verhoging van de motorrijtuigenbelasting met een vergelijkbaar aantal procenten. Deze plannen zullen worden uitgewerkt in het Belastingplan 2008. Dat wordt op Prinsjesdag gepubliceerd. Bovag heeft via Bovagkrant negatief gereageerd. ‘Deze als milieumaatregel gepresenteerde voorstellen leveren de schatkist jaarlijks honderd miljoen euro op.’ De redenering hierbij is dat de maatregelen vrijwel geen reductie van CO2-uitstoot tot gevolg zullen hebben omdat er nauwelijks leaserijders zijn die een auto in de zuinige categorie rijden. En de extra bpm op de zware onzuinige auto’s is volgens Bovag zelfs dwaas. ‘We hebben het over de grootste categorie suv’s en luxe limousines met een prijskaartje van zeventigduizend euro en meer. De verwachting is niet dat liefhebbers van deze auto’s deze modellen nu ineens niet gaan kopen.’ Bovendien gaat het om maar 25 duizend auto’s, een klein deel van de nieuwverkopen, redeneert Bovag. Bovag en Rai Vereniging vinden de voorstellen zwaar onvoldoende en niet goed doordacht.