Merkonafhankelijke autobedrijven die zich willen profileren op de zakelijke markt kunnen zich vanaf vandaag aanmelden voor het ABA-certificaat ‘Lease Service Center’ oftewel LSC. Een apart schild aan de muur van een bedrijf garandeert dat dit voldoet aan een set strenge eisen op het gebied van kwaliteit, uitstraling, kennis en kunde. ABA heeft die eisen in samenspraak met enkele prominente leasemaatschappijen opgesteld. De voorwaarden komen bovenop de bestaande ABA-kwaliteitseisen en betreffen onder meer: het met succes volgen van een speciale leasetraining (bij Innovam) aansluiting op ROB-net, inclusief elektronisch factureren geschikte diagnoseapparatuur toegang tot een technisch informatiesysteem werken volgens fabrieksspecificaties ABA-leden die zich melden, worden vanaf augustus op deze criteria beoordeeld door een onafhankelijke partij. Daarvoor is bureau Corbo ingehuurd. Onderdeel van het LSC-concept is een servicedesk voor leasemaatschappijen zodat die op een centraal punt terecht kunnen met vragen. Uit gesprekken met de leasebranche is gebleken dat daar grote behoefte aan is. ABA rekent binnen een periode van twee à drie jaar op een netwerk van 350 tot 500 LSC’s. Eind dit jaar rolt ABA het concept uit, om het netwerk vervolgens onder de aandacht te brengen bij leasemaatschappijen. Uit onderzoek van TNS NIPO blijkt dat 36 procent van de leaserijders bereid is over te stappen als er zo’n landelijk netwerk komt. Bij wagenparkbeheerders is dat percentage zelfs 45 procent.