Door het kabinetsvoornemen om de BPM af te bouwen zou voor de autoleasebranche een schadepost van honderden miljoenen euro's ontstaan. Dat heeft de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen laten berekenen door een accountantskantoor. Bij de VNA zijn 77 autoleasemaatschappijen aangesloten, die samen 91 procent van de markt dekken. Bepaalde ondernemingen zullen door het voornemen rond de BPM in zwaar weer komen, stelt VNA-directeur Renate Hemerik: "Zulke verliezen hebben zeer grote gevolgen voor iedereen in de branche en is ronduit bedreigend voor de continuïteit van individuele bedrijven." Het kabinet wil in 2008 een eerste stap zetten voor het afbouwen van de BPM. Tegelijk gaat de motorrijtuigenbelasting omhoog. Nieuwe auto's worden daardoor relatief aantrekkelijker dan jonge, gebruikte auto's. Dat is bij uitstek het soort occasions dat autoleasemaatschappijen na afloop van het leasecontract verkopen. Deze tweedehands auto's zullen bijna drie procent in waarde dalen. Voor leasemaatschappijen kan die schadepost volgens de VNA oplopen tot 540 miljoen euro. Alleen al in 2008 kunnen de bedrijven tussen de 180 miljoen en 240 miljoen euro verliezen. Auto's voortijdig verkopen voordat de prijsdalingen een feit zijn is er niet bij, vanwege de lang lopende leasecontracten. De verwachte restwaarde is jaren geleden al gecalculeerd. De VNA vindt dat haar leden onevenredig en onaanvaardbaar hard worden getroffen. Dat is in strijd met het Europese verdrag voor de rechten van de mens, stelt de VNA-advocaat. Aanstaande maandag bekijkt de Tweede Kamer de fiscale voorstellen. Staatssecretaris De Jager van Financiën liet de VNA eerder weten dat de gevolgen van de BPM-afbouw voor de branche “wel meevallen”. De VNA ziet dat radicaal anders en overweegt een schadeclaim tegen het Rijk. De branche wil dat De Jager zijn plannen wijzigt of in elk geval met een oplossing komt. De branchevereniging zegt bereid te zijn om op de kortst mogelijke termijn met hem in gesprek te gaan.