Vorig jaar werden in Nederland 15,8 duizend nieuwe trucks boven 3,5 gvw geregistreerd. Dat was fors minder dan in 2006, toen er bijna negentienduizend trucks op kenteken werden gezet. De dip van 2007 is veroorzaakt door een verkoophausse in december 2006 onder invloed van invoering van de digitale tachograaf en uitstootnorm Euro IV in het begin 2007. Omdat het effect van de genoemde overheidsmaatregelen in 2008 door de markt is geabsorbeerd en omdat het vertrouwen in de economie bij de transporteurs nog steeds op hoog peil is, voorspellen Bovag/Polk dat dit jaar zeventienduizend vrachtwagens geregistreerd zullen worden, zo'n acht procent meer dan in 2007. Maar helemaal gerust op deze groei is Bovag niet. Richard Voorburg, secretaris van de afdeling voor truckdealers stelt in een persbericht: 'We hebben te maken met enerzijds een groeiende vervoersbehoefte en anderzijds met een fors tekort aan truckchauffeurs op de Nederlandse markt. Dat zou er in kunnen resulteren dat vervoersopdrachten naar het buitenland gaan en daarmee ook de aanschaf van nieuw materieel.' Ook de grote vraag naar nieuwe trucks in Oost-Europa kan een remmende werking hebben op de nieuwverkoop in Nederland. Voorburg: 'We hebben aanwijzingen dat de bovengrens van productiecapaciteit van diverse truckfabrikanten is bereikt. En als die fabrikanten dan vervolgens besluiten de productie vooral aan Oost-Europa te gunnen, ontstaan hier in Nederland lange levertijden.'