Kangoo Express Compact beconcurreert nieuwe kleine trio PSA-Fiat

Dat er een nieuwe versie van de Renault Kangoo Express zat aan te komen was geen geheim. Maar dat Renault met de onthulling zou wachten tot de BedrijfsautoRAI was een verrassing. En daarbij bleef het niet bij want verrassing nummer twee was dat er naast het standaard model ook een korte uitvoering is. Dat die gelijktijdig werd gepresenteerd met de nieuwe compacte concurrent(en) uit Turkije kan geen toeval zijn.

Zodoende hebben we nu de Kangoo Express en de Kangoo Express Compact. Van de eerste generatie Kangoo uit 1997 werden er ruim 2,2 miljoen geproduceerd op vier continenten: in Maubeuge (Frankrijk), Casablanca (Marokko), Cordoba (Argentinië) en Kuala Lumpur (Maleisië). De helft daarvan ging overigens als personenautoversie van de hand.

 

Het zal duidelijk zijn dat de nieuwe Kangoo Express Compact, gezien zijn lengte van maar 3,83 meter, vooral is bedoeld voor gebruik in de stad. Dankzij de ingekorte wielbasis blijft de draaicirkel beperkt tot 9,40 meter.

De Compact heeft een laadvolume van 2,3 kuub. Met een breedte van 121 cm tussen de wielkasten is die ruimte groot genoeg voor een Europallet. Leuke slimmigheid om de laadlengte van 134 tot 212 cm op te voeren, zou de neerklapbare passagiersstoel kunnen zijn, ware het niet dat de Nederlandse wetgeving het bekende tussenschot voorschrijft. Voorin zijn het bergvak op A4-formaat in het dashboard en het bergvak boven de voorruit handig. En het is verder interessant dat de Comfort-versie is om te toveren tot een rijdend kantoor met behulp van multimedia- en navigatie-accessoires. Zo kan er een steun voor een navigatiesysteem links van de bestuurder worden geplaatst. Ook is er een handsfree carkit met Bluetooth leverbaar.

Bij de Express Compact kan worden gekozen tussen een 1.6 liter benzinemotor en een 1.5 diesel. Laatstgenoemde is goed voor 50 kW (70 pk) en is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Verder is de auto standaard voorzien van ABS met motorslipregeling (msr) en noodstopbekrachtiging.

 

 

De gewone Kangoo Express, dus zonder de toevoeging Compact, is in feite de echte opvolger van de eerste generatie. Hij heeft een lengte van 4,21 meter en een laadvolume van drie kuub. Hij is leverbaar met dezelfde motoren als de Compact maar kan ook worden uitgerust met een 85 of 105 pk diesel. Laatstgenoemde motorisering, die in de vorige generatie Kangoo niet beschikbaar was, kan als enige met een roetfilter worden geleverd.

 

Geen Nissan's

In tegenstelling tot de vorige generatie Kangoo, die onder de naam Kubistar ook bij zustermerk Nissan verkrijgbaar was, worden de nieuwe Kangoo's uitsluitend door Renault zelf verkocht. Nissan mag voorlopig nog even met de ‘oude' Kangoo/Kubistar verder, waarbij wij ervan uit gaan dat die uiteindelijk zal worden opgevolgd door een eigen Nissan-ontwerp.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Kangoo Express Compact beconcurreert nieuwe kleine trio PSA-Fiat - Automobielmanagement.nl

Kangoo Express Compact beconcurreert nieuwe kleine trio PSA-Fiat

Dat er een nieuwe versie van de Renault Kangoo Express zat aan te komen was geen geheim. Maar dat Renault met de onthulling zou wachten tot de BedrijfsautoRAI was een verrassing. En daarbij bleef het niet bij want verrassing nummer twee was dat er naast het standaard model ook een korte uitvoering is. Dat die gelijktijdig werd gepresenteerd met de nieuwe compacte concurrent(en) uit Turkije kan geen toeval zijn.

Zodoende hebben we nu de Kangoo Express en de Kangoo Express Compact. Van de eerste generatie Kangoo uit 1997 werden er ruim 2,2 miljoen geproduceerd op vier continenten: in Maubeuge (Frankrijk), Casablanca (Marokko), Cordoba (Argentinië) en Kuala Lumpur (Maleisië). De helft daarvan ging overigens als personenautoversie van de hand.

 

Het zal duidelijk zijn dat de nieuwe Kangoo Express Compact, gezien zijn lengte van maar 3,83 meter, vooral is bedoeld voor gebruik in de stad. Dankzij de ingekorte wielbasis blijft de draaicirkel beperkt tot 9,40 meter.

De Compact heeft een laadvolume van 2,3 kuub. Met een breedte van 121 cm tussen de wielkasten is die ruimte groot genoeg voor een Europallet. Leuke slimmigheid om de laadlengte van 134 tot 212 cm op te voeren, zou de neerklapbare passagiersstoel kunnen zijn, ware het niet dat de Nederlandse wetgeving het bekende tussenschot voorschrijft. Voorin zijn het bergvak op A4-formaat in het dashboard en het bergvak boven de voorruit handig. En het is verder interessant dat de Comfort-versie is om te toveren tot een rijdend kantoor met behulp van multimedia- en navigatie-accessoires. Zo kan er een steun voor een navigatiesysteem links van de bestuurder worden geplaatst. Ook is er een handsfree carkit met Bluetooth leverbaar.

Bij de Express Compact kan worden gekozen tussen een 1.6 liter benzinemotor en een 1.5 diesel. Laatstgenoemde is goed voor 50 kW (70 pk) en is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Verder is de auto standaard voorzien van ABS met motorslipregeling (msr) en noodstopbekrachtiging.

 

 

De gewone Kangoo Express, dus zonder de toevoeging Compact, is in feite de echte opvolger van de eerste generatie. Hij heeft een lengte van 4,21 meter en een laadvolume van drie kuub. Hij is leverbaar met dezelfde motoren als de Compact maar kan ook worden uitgerust met een 85 of 105 pk diesel. Laatstgenoemde motorisering, die in de vorige generatie Kangoo niet beschikbaar was, kan als enige met een roetfilter worden geleverd.

 

Geen Nissan's

In tegenstelling tot de vorige generatie Kangoo, die onder de naam Kubistar ook bij zustermerk Nissan verkrijgbaar was, worden de nieuwe Kangoo's uitsluitend door Renault zelf verkocht. Nissan mag voorlopig nog even met de ‘oude' Kangoo/Kubistar verder, waarbij wij ervan uit gaan dat die uiteindelijk zal worden opgevolgd door een eigen Nissan-ontwerp.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding