De jury van de Zakenauto van het Jaar 2007

De Zakenauto van het Jaar (en de Bestelauto van het Jaar) zijn initiatieven van Automobiel Management. De auto wordt gekozen door een twaalfkoppige jury: vier vertegenwoordigers van grote leasemaatschappijen, drie wagen-parkbeheerders, een onafhankelijke leaseconsultant, drie journalisten en een (stemloze) AM-voorzitter. Wie denken zij wel dat ze zijn?

Peter Brouwer
(51) is hoofdredacteur van Automobiel Management en als zodanig organisator van de verkiezing en voorzitter van de jury. Maar om belangenverstrengeling te vermijden, is hij daarin stemloos.
Peter Brouwer begon zijn werkzame leven als marktonderzoeker en tekstschrijver. Later schreef hij in week- en dagbladen over auto’s en vanuit die positie kwam hij bij Automobiel Management terecht, in
eerste instantie als eindredacteur. "Het gaat bij AM om nieuws, achtergronden
en verdieping in een menselijk jasje. Ik vind die combinatie erg aantrekkelijk."
Brouwer is trots op zijn jury. "Het is niet zomaar een gezelligheidsclubje. Het zijn
allemaal ervaren mensen met zeer goede posities. De verschillende invalshoeken
die zij vanuit hun eigen disciplines hebben, maakt dat het totaalbeeld van de afzonderlijke jureringen een serieus beeld van de werkelijkheid geeft. Daarom hebben
we ook twaalf juryleden en geen twee of drie en dat maakt het statistisch steekhoudend. De insteek van de prijzen Zakenauto van het Jaar en Bestelauto van het Jaar is dat een merk c.q. een auto zich in de praktijk echt moet bewijzen om überhaupt te kúnnen winnen. Door deze benadering kan van willekeur van de juryleden geen sprake zijn. Ik waardeer het overigens zeer dat zij hun taak telkens weer zo serieus nemen. Het zijn immers allemaal heel drukbezette mensen."

 

Henny Hemmes
is redacteur van Autoweek en free-lance journalist. Ze schrijft voor The WashingtonTimes, is redacteur van http://www.thecarconnection.com/ en voor diezelfde website ook European BureauManager. Hemmes heeft in het verleden veel en met succes aan autosport gedaan. Ze begon in 1976 bij Auto Revue en werkte samen met Theo Joekes bij een fusie- en
overname-bureau. Henny Hemmes heeft een retourabonnement op Amerika en werkt voor de regionale Amerikaanse televisie.

 

Arjen van der Lugt
(49) werkt vanaf 1981 in de leasebranche en is operationeel directeur bij Athlon Car Lease, de grootste bankonafhankelijke leasemaatschappij van Nederland. Maar die onafhankelijkheid is opgehouden te bestaan want Athlon is overgenomen door de Lage Landen Translease van de Rabobank. Athlon ontstond ooit door een fusie tussen Hiltermann Lease Service en Interleasing Nederland. Arjen van der Lugt is

voor de vierde keer jurylid.

 

Cees van der Want
(56) werkt inmiddels 36 jaar bij KPN. Hij doorliep diverse managementfuncties en werd zes jaar geleden landelijk projectleider
schadepreventie met en aansprekend resultaat; het aantal schades
per voertuig daalde van 1,4 per jaar binnen anderhalf jaar naar 0,6. Van der Want is inmiddels bijna zeven jaar manager
team wagenpark KPN, het grootste particuliere wagenpark
van Nederland. Cees van der Want is voor de vijfde keer jurylid.

 

Roel Vermaat
(52) is voor de derde keer jurylid maar vooralsnog helaas ook voor het laatst. Hij werkte elf jaar bij De Lage Landen Translease waarvan de laatste jaren als algemeen directeur. De Lage Landen Translease
(Rabobank) nam vorig jaar Athlon Car Lease over. Dat bedrijf is in de
jury vertegenwoordigd in de persoon van Arjen van der Lugt. Roel Vermaat heeft in juni 2007 de nieuwe (gefuseerde) Athlon-organisatie verlaten maar de jurering van de Zakenauto van het Jaar 2007 heeft daarvoor plaatsgevonden. Vandaar dat hij hier gewoon vermeld staat.

 

Bert de Graaff
(50) studeerde aan de HTS Autotechniek in Apeldoorn om vervolgens aan de slag te gaan bij de toenmalige Fiat-importeur Leonard Lang. Daarna ging hij resp. naar DAF Trucks in Eindhoven en het Mazdadealerbedijf
van zijn familie. In 1987 trad De Graaff in dienst bij de LeasePlan
groep, aanvankelijk is hij bij LeasePlan Nederland begonnen als manager onderhoud en wagenparkbeheer, later werd hij manager operations. In 1999 is Bert de Graaff overgegaan naar LeasePlan Corporation om daar als directeur international operations het vakgebied operations en vooral de internationale inkoop vorm en inhoud te geven. Van 2004 tot begin 2006 is De Graaff algemeen directeur
van de LeasePlan dochteronderneming QEK in Born. Na de verkoop van QEK is
hij teruggekeerd naar LeasePlan Nederland als directeur operations en lid van
de Nederlandse directie. Bert de Graaff is als vertegenwoordiger van LeasePlan
de opvolger van Berno Kleinherenbrink en is voor de eerste keer jurylid van Zakenauto
van het Jaar.

 

John Spies
(52) werkte twaalf jaar lang bij Auto Lease Holland, waarvan de laatste zes in de directie. Nadien ging hij als directeur wagenparkbeheer naar TOP Lease in Breda, een voormalig onderdeel van Fortis dat later fuseerde met ING Car Lease. Bij het integreren van de organisaties vertrok Spies en trad in dienst bij Business Lease (AutoBinck) om de samenvoeging van twee kleinere leasemaatschappijen te leiden. Toen die klus geklaard was, trad Spies weer in dienst bij ING Car Lease als directeur operations.

 

Vic Vooys
(63) werkt sinds negentien jaar bij Randstad uitzendorganisatie. Hij is directeur van Diemermere BV, waaronder vallen de afdelingen facilitair bedrijf, centrale inkoop, eigendomsvastgoed en wagenparkbeheer.
Vooys werkte eerder bij een schoonmaakbedrijf en bij Stork in de
textiel in Nederland en Amerika. Bij de afdeling wagenparkbeheer van Randstad rijden vierduizend auto’s, waarvan vijf à zes topmerken tachtig procent van de vloot uitmaken; een vloot die zich kenmerkt met relatief veel kleine auto’s. "De komende jaren zullen we verder gaan in de merkenbeperking ." Vic Vooys werd nog onlangs uitgeroepen tot Fleetmanager van het Jaar 2007.

 

Jochem Lubbers
(56) werkte onder andere bij Renault Nederland en BMW Nederland, was manager bij Leaseconcept dealers en werkte bij Interleasing als sales manager. In 1999 richtte hij als onafhankelijk adviseur op het gebied van fleetmanagement en autoleasing zijn bedrijf Fleet Knowlegde op. Lubbers houdt zich bezig met het geven van trainingen op het gebied van
autoleasing voor leasemaatschappijen en voor verkoopmedewerkers en salesmanagers van dealers. Op projectbasis is hij actief voor diverse partijen in de autobranche die vaak te maken hebben met het zakelijke gebruik van de auto. Deze
activiteiten nemen soms een interim-achtige vorm aan. Daarnaast houdt Lubbers
zich bezig met consulting voor bezitters van al dan niet geleasde wagenparken.
Jochem Lubbers is een oudgediende en voor de vijftiende keer jurylid.

 

Rob van Ginneken
(52) is een bijzonder veelzijdige mobiliteitsjournalist. hij maakt journalistieke producties voor diverse media over "alles met wielen". Hij is hoofdredacteur van het tijdschrift ‘Auto & Mobiliteit’ en schrijft onder andere voor Automobiel Management, de GPD-dagbladen en
AutoWeek. Van Ginneken werkt mee aan diverse televisieprogramma’s over auto’s. Hij begon op z’n achttiende in de motorjournalistiek, werkte voor het Vrije Volk en de roemruchte uitgever Nortier & Harmsze. Onder z’n bijnaam Smokey was hij drie maal Euroseries Kampioen dragrace. De laatste tijd is hij weer veel
met motorfietsen bezig, onder andere voor de GPD-dagbladen.

 

Chris Schoute
(38) is wagenparkbeheerder van Koninklijke Wegener. Hij zit dit jaar voor de tweede keer in de jury van de Zakenauto van het Jaar. Bijna vijf jaar verzorgt hij nu de zogenaamde strategische inkoop van het vervoermiddel bij Wegener in Apeldoorn. Schouten heeft aan beide kanten
van de tafel gezeten want hij heeft elf jaar bij auto-importeur Pon verschillende functies vervuld. "De toekomst van de leasemaatschappijen
ligt in mijn ogen vooral in die van het administratiekantoor waarbij de klant zelf de
andere faciliteiten inkoopt." Chris Schoute werd in 2004 gekozen tot Fleetmanager
van het Jaar.

 

Jacques Horsten
(54) is werkzaam bij het Ministerie van Defensie en is Hoofd Wagenpark Beheer (3,4 duizend auto’s). Beleidsmatig vallen daar de voorschriften, het gebruik en de inzet van voertuigen onder die defensiebreed
voor alle krijgsmachtdelen worden gebruikt (Marine, Koninklijke Landmacht, Luchtmacht, Marechaussee). Horsten is medeverantwoordelijk voor de kwantitatieve uitvoering van dit beleid voor de Koninklijke Landmacht en de centrale organisatie. Horsten is 32 jaar werkzaam bij Defensie in diverse geledingen van het transport. Hij is voor de zesde keer jurylid.

De jury van de Zakenauto van het Jaar 2007 - Automobielmanagement.nl

De jury van de Zakenauto van het Jaar 2007

De Zakenauto van het Jaar (en de Bestelauto van het Jaar) zijn initiatieven van Automobiel Management. De auto wordt gekozen door een twaalfkoppige jury: vier vertegenwoordigers van grote leasemaatschappijen, drie wagen-parkbeheerders, een onafhankelijke leaseconsultant, drie journalisten en een (stemloze) AM-voorzitter. Wie denken zij wel dat ze zijn?

Peter Brouwer
(51) is hoofdredacteur van Automobiel Management en als zodanig organisator van de verkiezing en voorzitter van de jury. Maar om belangenverstrengeling te vermijden, is hij daarin stemloos.
Peter Brouwer begon zijn werkzame leven als marktonderzoeker en tekstschrijver. Later schreef hij in week- en dagbladen over auto’s en vanuit die positie kwam hij bij Automobiel Management terecht, in
eerste instantie als eindredacteur. "Het gaat bij AM om nieuws, achtergronden
en verdieping in een menselijk jasje. Ik vind die combinatie erg aantrekkelijk."
Brouwer is trots op zijn jury. "Het is niet zomaar een gezelligheidsclubje. Het zijn
allemaal ervaren mensen met zeer goede posities. De verschillende invalshoeken
die zij vanuit hun eigen disciplines hebben, maakt dat het totaalbeeld van de afzonderlijke jureringen een serieus beeld van de werkelijkheid geeft. Daarom hebben
we ook twaalf juryleden en geen twee of drie en dat maakt het statistisch steekhoudend. De insteek van de prijzen Zakenauto van het Jaar en Bestelauto van het Jaar is dat een merk c.q. een auto zich in de praktijk echt moet bewijzen om überhaupt te kúnnen winnen. Door deze benadering kan van willekeur van de juryleden geen sprake zijn. Ik waardeer het overigens zeer dat zij hun taak telkens weer zo serieus nemen. Het zijn immers allemaal heel drukbezette mensen."

 

Henny Hemmes
is redacteur van Autoweek en free-lance journalist. Ze schrijft voor The WashingtonTimes, is redacteur van http://www.thecarconnection.com/ en voor diezelfde website ook European BureauManager. Hemmes heeft in het verleden veel en met succes aan autosport gedaan. Ze begon in 1976 bij Auto Revue en werkte samen met Theo Joekes bij een fusie- en
overname-bureau. Henny Hemmes heeft een retourabonnement op Amerika en werkt voor de regionale Amerikaanse televisie.

 

Arjen van der Lugt
(49) werkt vanaf 1981 in de leasebranche en is operationeel directeur bij Athlon Car Lease, de grootste bankonafhankelijke leasemaatschappij van Nederland. Maar die onafhankelijkheid is opgehouden te bestaan want Athlon is overgenomen door de Lage Landen Translease van de Rabobank. Athlon ontstond ooit door een fusie tussen Hiltermann Lease Service en Interleasing Nederland. Arjen van der Lugt is

voor de vierde keer jurylid.

 

Cees van der Want
(56) werkt inmiddels 36 jaar bij KPN. Hij doorliep diverse managementfuncties en werd zes jaar geleden landelijk projectleider
schadepreventie met en aansprekend resultaat; het aantal schades
per voertuig daalde van 1,4 per jaar binnen anderhalf jaar naar 0,6. Van der Want is inmiddels bijna zeven jaar manager
team wagenpark KPN, het grootste particuliere wagenpark
van Nederland. Cees van der Want is voor de vijfde keer jurylid.

 

Roel Vermaat
(52) is voor de derde keer jurylid maar vooralsnog helaas ook voor het laatst. Hij werkte elf jaar bij De Lage Landen Translease waarvan de laatste jaren als algemeen directeur. De Lage Landen Translease
(Rabobank) nam vorig jaar Athlon Car Lease over. Dat bedrijf is in de
jury vertegenwoordigd in de persoon van Arjen van der Lugt. Roel Vermaat heeft in juni 2007 de nieuwe (gefuseerde) Athlon-organisatie verlaten maar de jurering van de Zakenauto van het Jaar 2007 heeft daarvoor plaatsgevonden. Vandaar dat hij hier gewoon vermeld staat.

 

Bert de Graaff
(50) studeerde aan de HTS Autotechniek in Apeldoorn om vervolgens aan de slag te gaan bij de toenmalige Fiat-importeur Leonard Lang. Daarna ging hij resp. naar DAF Trucks in Eindhoven en het Mazdadealerbedijf
van zijn familie. In 1987 trad De Graaff in dienst bij de LeasePlan
groep, aanvankelijk is hij bij LeasePlan Nederland begonnen als manager onderhoud en wagenparkbeheer, later werd hij manager operations. In 1999 is Bert de Graaff overgegaan naar LeasePlan Corporation om daar als directeur international operations het vakgebied operations en vooral de internationale inkoop vorm en inhoud te geven. Van 2004 tot begin 2006 is De Graaff algemeen directeur
van de LeasePlan dochteronderneming QEK in Born. Na de verkoop van QEK is
hij teruggekeerd naar LeasePlan Nederland als directeur operations en lid van
de Nederlandse directie. Bert de Graaff is als vertegenwoordiger van LeasePlan
de opvolger van Berno Kleinherenbrink en is voor de eerste keer jurylid van Zakenauto
van het Jaar.

 

John Spies
(52) werkte twaalf jaar lang bij Auto Lease Holland, waarvan de laatste zes in de directie. Nadien ging hij als directeur wagenparkbeheer naar TOP Lease in Breda, een voormalig onderdeel van Fortis dat later fuseerde met ING Car Lease. Bij het integreren van de organisaties vertrok Spies en trad in dienst bij Business Lease (AutoBinck) om de samenvoeging van twee kleinere leasemaatschappijen te leiden. Toen die klus geklaard was, trad Spies weer in dienst bij ING Car Lease als directeur operations.

 

Vic Vooys
(63) werkt sinds negentien jaar bij Randstad uitzendorganisatie. Hij is directeur van Diemermere BV, waaronder vallen de afdelingen facilitair bedrijf, centrale inkoop, eigendomsvastgoed en wagenparkbeheer.
Vooys werkte eerder bij een schoonmaakbedrijf en bij Stork in de
textiel in Nederland en Amerika. Bij de afdeling wagenparkbeheer van Randstad rijden vierduizend auto’s, waarvan vijf à zes topmerken tachtig procent van de vloot uitmaken; een vloot die zich kenmerkt met relatief veel kleine auto’s. "De komende jaren zullen we verder gaan in de merkenbeperking ." Vic Vooys werd nog onlangs uitgeroepen tot Fleetmanager van het Jaar 2007.

 

Jochem Lubbers
(56) werkte onder andere bij Renault Nederland en BMW Nederland, was manager bij Leaseconcept dealers en werkte bij Interleasing als sales manager. In 1999 richtte hij als onafhankelijk adviseur op het gebied van fleetmanagement en autoleasing zijn bedrijf Fleet Knowlegde op. Lubbers houdt zich bezig met het geven van trainingen op het gebied van
autoleasing voor leasemaatschappijen en voor verkoopmedewerkers en salesmanagers van dealers. Op projectbasis is hij actief voor diverse partijen in de autobranche die vaak te maken hebben met het zakelijke gebruik van de auto. Deze
activiteiten nemen soms een interim-achtige vorm aan. Daarnaast houdt Lubbers
zich bezig met consulting voor bezitters van al dan niet geleasde wagenparken.
Jochem Lubbers is een oudgediende en voor de vijftiende keer jurylid.

 

Rob van Ginneken
(52) is een bijzonder veelzijdige mobiliteitsjournalist. hij maakt journalistieke producties voor diverse media over "alles met wielen". Hij is hoofdredacteur van het tijdschrift ‘Auto & Mobiliteit’ en schrijft onder andere voor Automobiel Management, de GPD-dagbladen en
AutoWeek. Van Ginneken werkt mee aan diverse televisieprogramma’s over auto’s. Hij begon op z’n achttiende in de motorjournalistiek, werkte voor het Vrije Volk en de roemruchte uitgever Nortier & Harmsze. Onder z’n bijnaam Smokey was hij drie maal Euroseries Kampioen dragrace. De laatste tijd is hij weer veel
met motorfietsen bezig, onder andere voor de GPD-dagbladen.

 

Chris Schoute
(38) is wagenparkbeheerder van Koninklijke Wegener. Hij zit dit jaar voor de tweede keer in de jury van de Zakenauto van het Jaar. Bijna vijf jaar verzorgt hij nu de zogenaamde strategische inkoop van het vervoermiddel bij Wegener in Apeldoorn. Schouten heeft aan beide kanten
van de tafel gezeten want hij heeft elf jaar bij auto-importeur Pon verschillende functies vervuld. "De toekomst van de leasemaatschappijen
ligt in mijn ogen vooral in die van het administratiekantoor waarbij de klant zelf de
andere faciliteiten inkoopt." Chris Schoute werd in 2004 gekozen tot Fleetmanager
van het Jaar.

 

Jacques Horsten
(54) is werkzaam bij het Ministerie van Defensie en is Hoofd Wagenpark Beheer (3,4 duizend auto’s). Beleidsmatig vallen daar de voorschriften, het gebruik en de inzet van voertuigen onder die defensiebreed
voor alle krijgsmachtdelen worden gebruikt (Marine, Koninklijke Landmacht, Luchtmacht, Marechaussee). Horsten is medeverantwoordelijk voor de kwantitatieve uitvoering van dit beleid voor de Koninklijke Landmacht en de centrale organisatie. Horsten is 32 jaar werkzaam bij Defensie in diverse geledingen van het transport. Hij is voor de zesde keer jurylid.