Juryrapport AMbitie 2007

Dat Fiat in het zakensegment serieus potten zou gaan breken, leek jaren een onmogelijke taak voor de vlotte Italiaanse ontwerpers. Een kwalitatief redelijk product maar de restwaarde kon men niet hoog houden. In de zakelijke markt is dat toch wel een eerste vereiste. Daarbij heeft Fiat een dealercorps dat in veel gevallen niet goed overweg […]

Dat Fiat in het zakensegment serieus potten zou gaan breken, leek jaren een onmogelijke taak voor de vlotte Italiaanse ontwerpers. Een kwalitatief redelijk product
maar de restwaarde kon men niet hoog houden. In de zakelijke markt is dat toch
wel een eerste vereiste. Daarbij heeft Fiat een dealercorps dat in veel gevallen niet
goed overweg kan met de zakelijke klant. De goede bedoelingen van de importeur
ten spijt bleef de servicegraad pover.

 

Is dat nu verleden tijd? Volgens de jury zou dat best eens kunnen. Zeker de kwaliteit
van de Bravo is overtuigend. Het is een degelijk product in een schitterend design
onder de vleugels van de goed op koers liggende autofabrikant uit Turijn. Zeker de
komende twee jaar zijn de verwachtingen ook bij de jury hoog gespannen. Als de
kwaliteit werkelijk goed zal blijken te zijn, kan het lang verwachte succes langer
dan twee worden doorgetrokken.

 

Ook de Ford Mondeo staat hoog op de AMbitie-lijst. Ford staat met name in Amerika
onder hoge financiële druk maar in Europa staan de zaken er rooskleuriger
voor. De jury meent dat Ford met de Mondeo weer een icoon in de markt weet
te zetten. Goed design, zakelijk, en standaard rijk uitgerust. Er is een duidelijke
prijsopbouw en een restwaarde is goed te bepalen. De jury vraagt zich wel af of de
verwachte populariteit,die de Mondeo tot behoorlijke aantallen zal opschroeven,
op langere termijn niet funest voor de inruilprijzen zal zijn. De ervaringen in de
zakelijke markt met Ford waren wisselend. Maar de jury ziet een verbetering die
is ingezet bij de importeur en die door het gros van de dealers wordt gevolgd. Het
gros, dus nog niet door allemaal.

 

Met Mercedes staat er een merk dat jarenlang hoge ogen gooide in de verkiezing Zakenauto van het Jaar en ook al een enkele keer met de hoofdprijs aan de haal ging.
Dass war einmahl. Maar met de nieuwe C-klasse is de jury ervan overtuigd dat er
weer kansen zijn voor de ster. Kreten als ‘een schitterende wagen, hij rijdt net zo
goed als de E-klasse en de ster kan er weer op’. Kortom een zeer geloofwaardig product
dat het merk weer snel op peil kan brengen. Het is een wagen waar met name
ook niet-Mercedes-rijders graag in gezien willen worden, is de mening van de jury.
Ook de prijs, die best stevig is, wordt in samenhang met de aangeboden pakketten
toch als concurrerend beschouwd. Dat heeft wel eens anders geklonken.

 

De Mercedes-organisatie heeft de laatste jaren in Nederland behoorlijk onder
druk gestaan. Er waren veel nieuwe gezichten die echter met name intern gericht
leken. De markt wil het gezicht van de ster weer zien handelen. Het verkoopapparaat
wordt wakker maar is nog niet helemaal uitgeslapen. De overigens sterke
dealers etaleren nog te vaak een misplaatste arrogantie. Stap bij een willekeurige
concurrent als Audi naar binnen en de leerschool kan beginnen. Maar zoals gezegd:
Mercedes heeft de producten om de weg terug te vinden, het is een organisatie die
weer bij de les is. En het merk heeft nu met de nieuwe C-Klasse de winnaar van de
AMbitie 2007 in huis.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Juryrapport AMbitie 2007 - Automobielmanagement.nl

Juryrapport AMbitie 2007

Dat Fiat in het zakensegment serieus potten zou gaan breken, leek jaren een onmogelijke taak voor de vlotte Italiaanse ontwerpers. Een kwalitatief redelijk product maar de restwaarde kon men niet hoog houden. In de zakelijke markt is dat toch wel een eerste vereiste. Daarbij heeft Fiat een dealercorps dat in veel gevallen niet goed overweg […]

Dat Fiat in het zakensegment serieus potten zou gaan breken, leek jaren een onmogelijke taak voor de vlotte Italiaanse ontwerpers. Een kwalitatief redelijk product
maar de restwaarde kon men niet hoog houden. In de zakelijke markt is dat toch
wel een eerste vereiste. Daarbij heeft Fiat een dealercorps dat in veel gevallen niet
goed overweg kan met de zakelijke klant. De goede bedoelingen van de importeur
ten spijt bleef de servicegraad pover.

 

Is dat nu verleden tijd? Volgens de jury zou dat best eens kunnen. Zeker de kwaliteit
van de Bravo is overtuigend. Het is een degelijk product in een schitterend design
onder de vleugels van de goed op koers liggende autofabrikant uit Turijn. Zeker de
komende twee jaar zijn de verwachtingen ook bij de jury hoog gespannen. Als de
kwaliteit werkelijk goed zal blijken te zijn, kan het lang verwachte succes langer
dan twee worden doorgetrokken.

 

Ook de Ford Mondeo staat hoog op de AMbitie-lijst. Ford staat met name in Amerika
onder hoge financiële druk maar in Europa staan de zaken er rooskleuriger
voor. De jury meent dat Ford met de Mondeo weer een icoon in de markt weet
te zetten. Goed design, zakelijk, en standaard rijk uitgerust. Er is een duidelijke
prijsopbouw en een restwaarde is goed te bepalen. De jury vraagt zich wel af of de
verwachte populariteit,die de Mondeo tot behoorlijke aantallen zal opschroeven,
op langere termijn niet funest voor de inruilprijzen zal zijn. De ervaringen in de
zakelijke markt met Ford waren wisselend. Maar de jury ziet een verbetering die
is ingezet bij de importeur en die door het gros van de dealers wordt gevolgd. Het
gros, dus nog niet door allemaal.

 

Met Mercedes staat er een merk dat jarenlang hoge ogen gooide in de verkiezing Zakenauto van het Jaar en ook al een enkele keer met de hoofdprijs aan de haal ging.
Dass war einmahl. Maar met de nieuwe C-klasse is de jury ervan overtuigd dat er
weer kansen zijn voor de ster. Kreten als ‘een schitterende wagen, hij rijdt net zo
goed als de E-klasse en de ster kan er weer op’. Kortom een zeer geloofwaardig product
dat het merk weer snel op peil kan brengen. Het is een wagen waar met name
ook niet-Mercedes-rijders graag in gezien willen worden, is de mening van de jury.
Ook de prijs, die best stevig is, wordt in samenhang met de aangeboden pakketten
toch als concurrerend beschouwd. Dat heeft wel eens anders geklonken.

 

De Mercedes-organisatie heeft de laatste jaren in Nederland behoorlijk onder
druk gestaan. Er waren veel nieuwe gezichten die echter met name intern gericht
leken. De markt wil het gezicht van de ster weer zien handelen. Het verkoopapparaat
wordt wakker maar is nog niet helemaal uitgeslapen. De overigens sterke
dealers etaleren nog te vaak een misplaatste arrogantie. Stap bij een willekeurige
concurrent als Audi naar binnen en de leerschool kan beginnen. Maar zoals gezegd:
Mercedes heeft de producten om de weg terug te vinden, het is een organisatie die
weer bij de les is. En het merk heeft nu met de nieuwe C-Klasse de winnaar van de
AMbitie 2007 in huis.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding