Kennelijk is het de Duitsers nog niet genoeg want in de loop van volgend jaar presenteert
BMW een soortgelijk concept dat comfort en dynamiek nog beter samen laat optrekken. Daarbij is letterlijk en figuurlijk een centrale rol weggelegd voor de nieuwe icm-architectuur: integrated chassis management. Op de Miramas testbaan van BMW werd het
door de Nederlander Jos van As omschreven als de dirigent van het onderstel. Van As is chef van de afdeling ‘funktionale freigabe fahrwerk' bij BMW.
 

Vergaderen
Het idee is in zijn soort verbluffend logisch. BMW wil af van al die elektronische meet- en regelkastjes in hun auto's die allemaal hun eigen systeem controleren en eigen sensoren hebben. Voor ingrepen op bijvoorbeeld besturing, stabiliteit, schokdemping en vierwielaandrijving moeten de kastjes telkens eerst ‘ns met elkaar vergaderen over de
te volgen strategie voordat je actie mag verwachten. De icm-aanpassing is te ingrijpend
om in bestaande modellen door te voeren en viert daarom volgens de ontwikkelingstechneuten zijn primeur in het volgende nieuw te lanceren model.
Het ligt voor de hand dat het dan over de people mover gaat die we in gecamoufleerde vorm inderdaad op de testbaan in het zuiden van Frankrijk zagen rijden.
 

Niet remmen
Die zal op dit gebied overigens niet één maar twee primeurs meekrijgen. Om te beginnen de icm-dirigent die centraal alle draai-, dwars- en versnellingskrachten meet en aan alle
mogelijke sensoren en systemen in de auto is gekoppeld zodat hij zeer efficiënt
kan ingrijpen. Tegelijk met de centrale regeling introduceert BMW volgend jaar
als perfectionering van het hele onderstelmanagement zijn zogenaamde dynamic
performance control (DPC). Dat systeem benadert stabiliteitsregeling via een
compleet andere route. In plaats van met remingrepen onderstuur of een uitbrekende
achterkant in het gareel te brengen, past de DPC juist ‘positieve' correcties toe. In plaats van het afremmen van bijvoorbeeld het linker achterwiel geeft het nieuwe systeem
de andere zijde juist een duw door meer aandrijfkrachten naar een achterwiel te brengen.
 

Minder sturen
Het klinkt als een detail maar proefritten met X5 prototypen met alle nieuwe systemen aan boord maakten duidelijk dat het effect in de praktijk goed merkbaar is. In slalomproeven en korte bochten, hoeft opvallend minder gestuurd te worden omdat de auto strakker reageert en minder onderstuur vertoont. Bovendien glijdt hij bij extreem
hoge bochtensnelheden vrijwel neutraal zijdelings weg. Je hoeft – kortom – minder hard te werken om de tweeëneenhalf ton zware X5 in grenssituaties te beheersen. Technicus
Jos van As: "Waar we naar hebben gestreefd, is dat automatische ingrepen in
besturing, schokdemping en stabiliteitsregeling niet aanvoelen alsof er iemand
via een joystick mee zit te sturen."

Zowel icm als de nieuwe dynamic performance control (twee planetaire tandwielsystemen
met twee bijpassende plaatkoppelingen in de achteras) zullen in de toekomst ook in de achterwielaangedreven BMW's worden toegepast.