Het ging dit jaar om 28 auto’s die kandidaat voor de prijs zijn. Volgens de vastgestelde procedure zijn die auto’s beoordeeld met als resultaat dat de volgende auto’s, in willekeurige volgorde, de topvijf vormden: Citroën C5, Ford Kuga, Audi A4, Fiat 500 en Peugeot 308.

 

De Citroën C5 wordt over het algemeen als zeer fraai aangeduid en er is wel vertrouwen dat de kwaliteit beter zal zijn. Het bekende probleem kwam alweer om de hoek kijken, de restwaarde. ‘Die auto wordt zoveel besteld dat we daar straks problemen mee krijgen’, aldus een van de juryleden. De Citroën heeft niet de beste verhouding tussen aanschafwaarde en kilometerkostprijs maar het getal is door de jury wel hoog gewaardeerd. Het aantal emotiepunten was ook erg hoog, maar niet zo hoog als nodig was om te winnen. De C5 eindigt als nummer 2.

 

De Peugeot 308 scoort hoog op het vlak van de kilometerkostprijs, maar krijgt daar toch minder punten voor. Kennelijk wordt een goede score voor een Peugeot als normaal gezien. Bovendien kreeg de auto een matig aantal emotiepunten waardoor het verlies niet gecompenseerd kon worden. De auto wordt zeker goed beoordeeld, net als de 207 die het bij de Zakenauto van het Jaar als enige niet-Duitse auto tot in de toptien heeft gebracht. Maar de 308 is als evolutie van de 307 kennelijk niet bijzonder genoeg om voldoende juryleden achter zich te krijgen. Plaats 3 voor de 308.

 

Ford komt met een compacte suv, de Kuga, een uitbreiding van het gamma dat bij Ford interessant is. Het merk doet het uitstekend in de zakelijke markt. Vorig jaar kreeg Ford immers nog de prijs Zakenauto van het Jaar voor zijn Focus. En de S-Max is dit jaar als tweede geëindigd bij de zakenauto-verkiezing. Goede scores allemaal, maar de Kuga komt toch niet verder dan plaats vier.

 

Fiat heeft met de 500 een opmerkelijke auto op de markt gebracht, zelden heeft een auto zó veel publiciteit gekregen. De auto heeft van de leasemaatschappijen de allerhoogste score gekregen voor de relatie tussen de aanschafwaarde en de kilometerkostprijs, wat ook heel hoog is gewaardeerd door de jury. Maar kennelijk heeft de frivole 500 de (zakelijke) juryleden niet midden in het hart geraakt want het aantal emotiepunten blijft achter. Plaats 5 dus voor de Fiat 500.

 

En dat laat dus nog één auto over voor de eerste plaats: de Audi A4. Een goede score bij de kilometerkostprijs met een hoge waardering van de jury. En vervolgens is het gegaan zoals het ging met de A6 bij de zakenauto: de auto wordt hoog gewaardeerd maar ook jurybreed hoog gewaardeerd waardoor de auto cumulatief de meeste punten scoort. Audi is in de zakenautowereld bijna een vanzelfsprekendheid geworden.

 

Directeur Jan-Jacob van Donselaar van Audi Nederland heeft twee jaar geleden voorspeld – toen hij ook al won met de A6 –  dat hij in 2009 met de A4 de titel Zakenauto van het Jaar zou gaan winnen. Het zou kunnen. Een eerste stap in die richting is nu gezet met het winnen van de AMbitie 2008.

 

De jury feliciteert Audi met dit bijzondere resultaat.