Bij monde van operationeel directeur Arjen van der Lugt zegt leasemaatschappij Athlon "zeer teleurgesteld" te zijn. "Dit soort acties kwalificeren wij als onbetrouwbaar. En als vervelend, omdat het om een marktpositieverbetering van de importeur gaat. Ook is het in onze ogen een minachting van de klant die net zo’n auto heeft gekocht."

Volgens Van der Lugt zal de prijsverlaging van invloed zijn op de restwaardes. Het structureel verlagen van prijzen tot tien procent is zijns inziens altijd nog beter dan de dertig procent actiekorting die Ford in Duitsland doorvoert op de Mondeo. "Dit heeft zelfs gevolgen voor de restwaardes bij ons in Nederland."

Ook directeur Renate Hemerik van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen reageert kritisch. "De eerste herpositionering van Volkswagen via een prijsverlaging (januari van dit jaar, red.) zagen we wel min of meer aankomen. Maar het is eigenlijk gewoon tien procent in de boeken afschrijven. Dit heeft natuurlijk stevige consequenties voor de ingecalculeerde restwaardes." De VNA wil zich in brede kring oriënteren of en welke rol hier voor de vereniging is weggelegd.

Lease-expert Jochem Lubbers: "Die volumeauto’s zijn met een zekere prijsperceptie ingezet. Als er dan van buitenaf zulke prijsverlagingen op los worden gelaten, verstoort dat het rendement." Op enige compensatie door de importeur hoeven de leasemaatschappijen niet te rekenen. "Zoiets wordt nooit gecompenseerd. Het risico van restwaardeverlies ligt volledig bij de maatschappijen."

Geraadpleegde Volkswagen-dealers kunnen beter leven met de maatregel. In tegenstelling tot de eerste keer hoeft de VW-dealer nu niet bij te dragen aan de prijsverlaging. Volgens een verkoopmedewerker bij VW Autohaas in Apeldoorn kunnen met name de Jetta en Touran wel een injectie gebruiken. "Maar we weten nog niet wanneer Pon het landelijk gaat communiceren."

Eigenaar/directeur Hans van den Brug van Autoland Van den Brug in Heerenveen, Drachten en Oosterwolde zegt er goed mee uit de voeten te kunnen. "We willen betaalbaar zijn in ons segment, dan is dit de manier. Naar je klanten toe moet je daar flexibel mee omgaan. Ik heb bij de eerste prijsverlaging in januari anderhalve ton op mijn vloot afgeschreven, maar ik weet zeker dat mijn uitgangspositie op 1 januari 2009 beter is. Er wordt nu een gedegen lange termijnvisie neergelegd en ook uitgevoerd."