Dat zegt directeur Renate Hemerik van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen, in reactie op de jongste kabinetsplannen. Het schrappen van de belasting resulteert volgens de VNA in een scherpe waardedaling van de auto’s die nu al op de weg zijn.

Het kabinet stelt met ingang van 2009 zeer zuinige auto’s met een uitstoot van niet meer dan 110 gram/kilometer (benzine) of 95 gram/kilometer (diesel) vrij van BPM. Hemerik: "Dat lijkt een sympathieke, effectieve ingreep, maar de spelregels worden veranderd terwijl het spel al aan de gang is. De vrijstelling van BPM is gunstig voor iedereen die in het komend jaar een auto kan uitzoeken. Maar wie dit jaar al voor een energiezuinige auto koos, wordt daar nu voor gestraft."

Leasemaatschappijen en wagenparkbeheerders zien de waarde van auto’s zoals de Toyota Prius en de hybride-editie van de Honda Civic scherp dalen. Dat is  een financieel verlies voor vlooteigenaren en voor de berijders, die nog enkele jaren "onnodig veel" bijtelling betalen. Hun werkgevers worden bestraft met te hoge leasetermijnen, stelt de VNA.