De teller van het aantal leaseauto’s staat momenteel op ongeveer 574 duizend. Dat is zo’n drie procent meer dan vorig jaar. Het totale park groeit dus nog maar tegelijkertijd is het aantal nieuwe registraties met een forse zeven procent ten opzichte van 2007 gedaald. In het derde kwartaal werden zelfs 9.647 leaseauto’s minder geregistreerd dan in dezelfde periode van vorig jaar, zo blijkt uit de nieuwste cijfers van leasebrancheorganisatie VNA. Het komt allemaal doordat we langer blijven rijden in dezelfde leaseauto. Contracten worden een jaartje opgerekt om kosten te besparen.

 

De marges zullen voor heel wat leasemaatschappijen dit jaar dus krapper worden. En daar komen de gestegen financieringskosten door de kredietcrisis bij. Die kosten hakken er bij deze kapitaalintensieve bedrijven flink in, leasemaatschappijen worden doorgaans met veel vreemd vermogen gefinancierd. ’s Lands grootste leasemaatschappij LeasePlan liet vorige maand weten de gestegen financieringskosten door te berekenen aan de klant. Ook andere bedrijven doen dat, getuige de forse stijging van het lease-indexcijfer dat is berekend door het CBS. Nog nooit was die zó hoog en leasen wordt dus duurder.  Overigens heeft LeasePlan deze maand nog een extra kredietfaciliteit gekregen van anderhalf miljard euro gekregen van moederbedrijf Volkswagen AG. Het geld is nodig om de balans te versterken en gaat maximaal de komende drie jaar dienst doen. Als de markt weer gezond is, wordt het geld teruggestort. Wanneer dat gaat gebeuren, durft men ook in leaseland niet te voorspelle

 

De titel van het congres ‘Is het einde van autoleasing nabij?’ is onheilspellend en volgens sommigen ronduit onzinnig. Er wordt die dag nog een ‘bedreiging’ voor leasemaatschappijen aangehaald: autofabrikanten, dealerholdings, verzekeraars, schadeketens, oliemaatschappijen en vele andere organisaties die tot voor kort hun producten en diensten via de leasemaatschappij aanboden, hebben inmiddels zelf de weg naar de eindbeslisser gevonden. En wat blijkt? Deze diensten en producten kunnen soms tegen betere condities en voorwaarden rechtstreeks worden geleverd. Vooral enkele grote bedrijven met grote wagenparken zijn er in bedreven om de beste inkoopdeals op alle onderdelen te krijgen. De Fleet Management Expo is overigens van twee dagen teruggebracht naar één. Terwijl er juist dit jaar misschien wel stof voor twee dagen is.