Bijna de helft van de respondenten vindt het belangrijk een hypermoderne auto te hebben, vooral omdat ‘ze er zelf in moeten rijden’ of omdat het belangrijk is voor hun functie. De opties, de uitrusting, het merk en de hoogte van de bijtelling zijn belangrijke aspecten bij de keuze voor een leaseauto, maar de uitstraling van het model blijkt veruit het belangrijkst. Verder is ook het huidige merk een belangrijke factor bij de keuze voor een nieuwe leaseauto: 40 procent zegt weer voor het huidige merk te kiezen wanneer ze een nieuwe leaseauto mogen uitzoeken. In bijna een kwart van de gevallen heeft de leaserijder echter niet zelf zijn of haar auto uitgekozen maar heeft de baas of een collega dat (al) gedaan. Tien procent zegt de eigen leaseauto niet nodig te hebben maar de auto is nu eenmaal een onderdeel van de secundaire arbeidsvoorwaarden.  

 

Slechts vijftien procent van de leaserijders is vrouw. Opvallend is dat vrouwen vaker kiezen voor veiligheidsaspecten in plaats van innovatieve snufjes bij de keuze van een leaseauto. Bij de keuze voor een leaseauto geven mannen vaker de voorkeur aan interessante opties,  terwijl vrouwen vaker merktrouw zijn. Verder geven vrouwen meer dan mannen aan dat hun leaseauto is uitgezocht door hun baas of partner.

 

Ruim zeventig procent van de Nederlandse leaserijders maakt voor het werk nooit gebruik van het openbaar vervoer. De belangrijkste redenen zijn tijdsverlies en inflexibiliteit, aldus het onderzoek. De belangrijkste reden om wél met het OV te gaan, is dat sommige plekken op die manier beter bereikbaar zijn. Ruim zestig procent van de respondenten geeft aan tegenwoordig meer flexibel te werken dan vroeger. Ook worden er vaker afspraken gemaakt langs de snelweg of buiten de Randstad en wordt er vaak buiten de reguliere werktijden gewerkt en gereisd. Maar de leaserijder is ook een gewoontedier; dat blijkt bijvoorbeeld uit de merkkeuze van de lease-auto, de radiokeuze en een aantal dagelijkse rituelen.

 

Ook opmerkelijk:

  • – 44% luncht voornamelijk met van thuis meegenomen boterhammen
  • – 5% luncht meestal bij een tankstation
  • – 10% vindt de eigen leaseauto niet nodig voor het werk maar kreeg hem toch
  • – 16% van de ondervraagde leaserijders maakt gebruik van mobiel internet