Chineze particulieren kunnen voor de aanschaf van een auto geld lenen, dat is al veel eerder goedgekeurd door de Chinese autoriteiten. Niet dat men daar overigens massaal gebruik van maakt – slechst tien procent van de kopers financiert zijn auto.
De zakelijke markt moet nu ook kunnen gaan leasen, zo heeft de `China Banking Regulatory Commission` gisteren besloten. Als eerste heeft Mercedes-Benz Auto Finance China een licentie gekregen om leaseconstructies vanaf volgende maand te gaan aanbieden. Eerst zal dat in Beijing gebeuren, laat Ulrich Walker, de ceo van Mercedes in Noordoost-Azie, in een interview met The Wall Street Journal weten. De eerste klant is ook al bekend: een hotelketen met als basis Beijing.
Volgens Walker heeft hij de licentie gekregen omdat de autoriteiten denken hiermee de instortende autoverkopen in China te kunnen stimuleren. Een hele reeks van maatregelen is hiervoor momenteel van kracht, van een slooppremie tot lagere btw op kleine auto’s. Hoeveel leasecontracten Mercedes dit jaar denkt af te sluiten, durft men niet te voorspellen. Hun portefeuille van onder andere verzekeringen en autoleningen aan particulieren in China is momenteel ‘slechts’ 328 miljoen euro groot. Ter vergelijking: de portefeuille wereldwijd van Daimler Financial Services bedraagt 63 miljard euro. De matige belangstelling voor financieringsproducten aan particulieren is deels te wijten aan de financieringsmaatschappijen zelf. Die durven namelijk het risico niet aan. In veel gevallen is er namelijk een gebrekkige kennis over het (betaal)verleden van de Chinese klant. Een BKR hebben ze in China blijkbaar niet.