Athlon: diesel rijden nauwelijks meer rendabel

Na analyse van 27 courante automodellen uit het eigen wagenpark concludeert Athlon Car Lease dat diesel rijden is voor consumenten en leaserijders nauwelijks meer rendabel is.

Het omslagpunt waarop diesel goedkoper wordt dan benzine is in één jaar tijd bijna verdubbeld. Het kleiner wordende prijsverschil tussen benzine en diesel is de belangrijkste reden. Was in 2007 het prijsverschil tussen diesel en benzine nog 44 eurocent, inmiddels is dat nog maar 0,20 eurocent. Begin 2008 lag het omslagpunt nog op 27 duizend kilometer per jaar maar anno 2009 moeten de meeste auto’s meer dan 45 duizend kilometer afleggen om met diesel voordeliger uit te zijn.

Het exacte omslagpunt ligt voor iedere auto anders, meldt Athlon Car Lease in een persbericht. Bij sommige uitzonderingen, zoals de Renault Scenic, ligt het omslagpunt bij 35 duizend kilometer. Bij de meeste auto’s ligt het daar echter ver boven. Naast de brandstofkosten bepaalt ook de aanschafprijs het omslagpunt. Een diesel is namelijk gemiddeld 2.500 tot 4.500 euro duurder dan dezelfde auto in een benzine-uitvoering. Dat heeft ook gevolgen voor de verzekeringspremie: die is voor een diesel hoger dan voor een benzineauto. Colin Ouwerling, marketing manager bij Athlon Car Lease: "Een bijkomend probleem is dat de markt voor tweedehands dieselauto’s is ingezakt, waardoor je voor een diesel minder terugkrijgt dan in het verleden. Al die factoren verhogen de totale kosten van het hebben van een diesel ten opzichte van een benzineauto, en dus ook het omslagpunt."

Van de leasecontracten wordt 84 procent afgesloten voor twintigduizend kilometer per jaar of meer. De gemiddelde leaserijder legt per jaar 35.953 kilometer af. Dat is ver onder het punt waarop de meeste dieselauto’s voordeel opleveren ten opzichte van benzineauto’s. Toch bestaat het totale wagenpark van Athlon Car Lease voor 62 procent uit diesel. Voor veel werkgevers is het uit kostenoogpunt niet meer interessant om hun medewerkers een dieselauto te laten rijden. Wagenparkbeheerders kunnen volgens Ouwerling veel geld besparen. "Momenteel kost de gemiddelde dieselleaser zijn werkgever 55 euro per maand extra. Bij 25 duizend kilometer is de besparing zelfs 75 jaar per maand. Ook bij vijftigduizend kilometer valt met veel modellen nog 25 euro per maand te besparen door het benzine-equivalent in te zetten."

Athlon: diesel rijden nauwelijks meer rendabel - Automobielmanagement.nl

Athlon: diesel rijden nauwelijks meer rendabel

Na analyse van 27 courante automodellen uit het eigen wagenpark concludeert Athlon Car Lease dat diesel rijden is voor consumenten en leaserijders nauwelijks meer rendabel is.

Het omslagpunt waarop diesel goedkoper wordt dan benzine is in één jaar tijd bijna verdubbeld. Het kleiner wordende prijsverschil tussen benzine en diesel is de belangrijkste reden. Was in 2007 het prijsverschil tussen diesel en benzine nog 44 eurocent, inmiddels is dat nog maar 0,20 eurocent. Begin 2008 lag het omslagpunt nog op 27 duizend kilometer per jaar maar anno 2009 moeten de meeste auto’s meer dan 45 duizend kilometer afleggen om met diesel voordeliger uit te zijn.

Het exacte omslagpunt ligt voor iedere auto anders, meldt Athlon Car Lease in een persbericht. Bij sommige uitzonderingen, zoals de Renault Scenic, ligt het omslagpunt bij 35 duizend kilometer. Bij de meeste auto’s ligt het daar echter ver boven. Naast de brandstofkosten bepaalt ook de aanschafprijs het omslagpunt. Een diesel is namelijk gemiddeld 2.500 tot 4.500 euro duurder dan dezelfde auto in een benzine-uitvoering. Dat heeft ook gevolgen voor de verzekeringspremie: die is voor een diesel hoger dan voor een benzineauto. Colin Ouwerling, marketing manager bij Athlon Car Lease: "Een bijkomend probleem is dat de markt voor tweedehands dieselauto’s is ingezakt, waardoor je voor een diesel minder terugkrijgt dan in het verleden. Al die factoren verhogen de totale kosten van het hebben van een diesel ten opzichte van een benzineauto, en dus ook het omslagpunt."

Van de leasecontracten wordt 84 procent afgesloten voor twintigduizend kilometer per jaar of meer. De gemiddelde leaserijder legt per jaar 35.953 kilometer af. Dat is ver onder het punt waarop de meeste dieselauto’s voordeel opleveren ten opzichte van benzineauto’s. Toch bestaat het totale wagenpark van Athlon Car Lease voor 62 procent uit diesel. Voor veel werkgevers is het uit kostenoogpunt niet meer interessant om hun medewerkers een dieselauto te laten rijden. Wagenparkbeheerders kunnen volgens Ouwerling veel geld besparen. "Momenteel kost de gemiddelde dieselleaser zijn werkgever 55 euro per maand extra. Bij 25 duizend kilometer is de besparing zelfs 75 jaar per maand. Ook bij vijftigduizend kilometer valt met veel modellen nog 25 euro per maand te besparen door het benzine-equivalent in te zetten."