Leasemaatschappij LeasePlan en zijn partner Nuon zullen de auto’s en infrastructuur gaan leveren. Door dit gezamenlijke initiatief is de bank de eerste onderneming in Nederland die voor het vervoer in en om de stad gedeeltelijk kan overstappen op een pool van elektrische auto’s. Bedrijven in de regio Amsterdam willen het aantal autokilometers voor 2012 met tien procent terugbrengen, in lijn met het kabinetsplan ‘Anders betalen voor mobiliteit’. Dit lukt alleen als werknemers op hun werkplek gebruik kunnen maken van een poolauto omdat zij anders niet met het openbaar vervoer naar hun werk gaan.
De elektrische auto’s kunnen op de parkeerplaats van de bank aan de Zuidas worden opgeladen; Nuon installeert het eerste oplaadpunt. LeasePlan levert de auto’s en zorgt met zijn partner Mobility Mixx voor een pasje waarmee medewerkers van de bank onder andere ook met de trein kunnen reizen. "Omdat LeasePlan en Nuon hun praktijkervaring met wagenparkbeheer, energie-infrastructuur en het in één hand aanbieden van verschillende vervoersmodaliteiten hebben gebundeld, is elektrisch rijden binnen en rond de bebouwde kom nu al mogelijk voor onze opdrachtgevers," stelt directievoorzitter Berno Kleinherenbrink van LeasePlan. Nuon verzorgt binnen de samenwerking de elektrische infrastructuur. Øystein Løseth, ceo van Nuon: "Als elektrisch rijden in Nederland succesvol wil worden dan is een goede en betrouwbare elektrische infrastructuur noodzakelijk. Als energie-expert gaat Nuon daartoe oplaadpunten installeren bij ABN Amro waar de poolauto’s groene stroom kunnen tanken." Nuon richt zich daarbij op bedrijven en overheden. "We denken dat dit de eerste partijen zijn die de markt voor elektrisch vervoer sterk zullen gaan ontwikkelen."
Bestuurslid Wietze Reehoorn van ABN Amro verwacht veel van het initiatief: "Collega’s die in en rond de stad voor ons onderweg zijn, kunnen hun eigen auto nu thuis laten staan en op het werk een elektrisch aangedreven Mini van LeasePlan meenemen. We denken hiermee niet alleen de filedruk en CO2-uitstoot te helpen verminderen maar ook het geluidsniveau in de stad. De zal beslist gaan opvallen." In de nabije toekomst zal de bank ook bij andere kantoren in grotere steden met elektrische poolauto’s gaan rijden. Volgens Kleinherenbrink van LeasePlan liepen initiatieven van diverse spelers om elektrische auto’s ook echt op de weg te krijgen tot nog toe stuk op twee belangrijke voorwaarden: "De benodigde infrastructuur voor oplaadpunten is er nog niet. Maar die is wel te realiseren, zoals Nuon laat zien. Bovendien zijn er in de hele wereld zo goed als geen bruikbare E-auto’s beschikbaar."
Vorige week bestelde de Gemeente Amsterdam een aantal elektrische auto’s bij LeasePlan. "Door samenwerking met partijen zoals Nuon, ABN Amro en Amsterdam zie je dat er ineens iets kan ontstaan dat anders misschien nog jaren zou duren." Kleinherenbrink hoopt dat het initiatief snel navolging krijgt – en ertoe zal leiden dat ook andere instellingen en bedrijven nu snel concrete maatregelen zullen nemen om hun wagenparken verder te vergroenen en het (woon-)werkverkeer te verduurzamen.
De elektrische Mini is inmiddels ook al in diverse andere steden geïntroduceerd. In Berlijn leverde het Zweedse Vattenfall vijftig elektrische Mini’s met bijbehorende oplaadpunten voor een pilot. BMW produceerde eerder vijfhonderd elektrische Mini’s voor projecten in de VS in Californië, New York en New Jersey.
Voorts brengt LeasePlan de pechhulp voor al zijn klanten in Nederland onder bij ANWB. Het gaat om een wagenpark van ruim 126 duizend voertuigen. De uitvoering is in handen van de Wegenwacht, die negentig procent van alle pechgevallen direct langs de weg verhelpt. Voor Leaseplan is dat een belangrijk gegeven omdat het merendeel van zijn berijders daardoor mobiel blijft. Afgesproken is dat de ANWB alle CO2-uitstoot van de Wegenwacht-hulp voor LeasePlan compenseert.