De winst (208 miljoen euro) ging weliswaar met bijna veertien procent omlaag maar dat had voornamelijk met de prijsdaling van tweedehands auto’s te maken. Daarnaast gaat de leasemaatschappij gebukt onder hogere financieringskosten door het gebruik van degarantieregeling van de Nederlandse overheid. In totaal heeft Leaseplan onder de garantie voor 2,7 miljard euro aan leningen geplaatst. De overheid vraagt hiervoor een vergoeding waardoor de rentelast opliep van 607 miljoen tot 681 miljoen euro. De waarde van tweedehands auto’s is volgens Leaseplan door de crisis dramatisch gedaald. Het autoleasebedrijf heeft een wagenpark van bijna 1,4 miljoen auto’s in dertig verschillende landen. Als de leasecontracten aflopen, worden de auto’s op de markt verkocht en dat leidde tot een verlies van 39 miljoen euro tegen een winst van 47 miljoen het jaar ervoor. De leaseportefeuille steeg vorig jaar ten opzichte van 2007 met 2,5 procent tot een waarde van 348 miljoen euro. Het internationale wagenpark telt nu 1,39 miljoen voertuigen. Dit jaar wordt een jaar van consolidatie: Daemi zegt de rem te zetten op verdere expansie.