De ontwikkeling van het leasepark maakt dus nu, na jaren van groei, een pas op de plaats. Voor de rest van 2009 is er aanleiding voor ‘bezorgdheid’. Uit de VNAledenenquête over het eerste kwartaal van 2009 blijkt dat het aantal leasepersonenauto’s bij VNA-leden ten opzichte van het vierde kwartaal van 2008 marginaal (-176 stuks) is afgenomen tot een totaal van 523.868 auto’s. Ook het aantal leasebestelauto’s kromp een fractie (-0,1 procent) ten opzichte van eind 2008 en komt uit op 130.784 voertuigen. Overigens toont een vergelijking van het eerste kwartaal van 2009 met 2008 een kleine twee procent groei van het park (inclusief wagenparkbeheer). Het totaal aantal voertuigen nam met 2.700 toe, tot 654.650 voertuigen. VNA vindt de cijfers niet alarmerend. Directeur Renate Hemerik is wel bezorgd over de rest van 2009. "De leasebranche is een conjunctuurvolger die met vertraging reageert op de economische ontwikkelingen. Ik kan een krimp van de leasemarkt dus niet uitsluiten." De stagnerende occasionmarkt drukt nog steeds op de restwaarden van ex-leaseauto’s. Een ander pijnpunt is de hoogte van de financieringslasten. Autoleasing is kapitaalintensief, daarom is betaalbare funding van doorslaggevend belang. Ongunstige berichten over de autobranche zouden geldverstrekkers ten onrechte kopschuw maken voor de leasebranche, beweert VNA. "Autoleasing is in de eerste plaats zakelijke en financiële dienstverlening. Banken maken dat onderscheid onvoldoende."