Nadat in het eerste kwartaal van 2009 al sprake was van een ‘nulgroei’, toont het tweede kwartaal een lichte krimp van het autoleasepark van VNA-leden. In totaal omvat de leasevloot van VNA-leden nu 651.368 voertuigen, wat een krimp van 0,7 procent betekent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2009 (toen 655.646 voertuigen).

De leasevloot bestaat nu uit 521.355 personenauto’s, wat 0,6 procent minder is dan in het eerste kwartaal van 2009 (524.690) en een krimp betekent van 0,7 procent ten opzichte van het eind van 2008. Ook het aantal bestelauto’s in de VNA-vloot nam, ten opzichte van het laatste kwartaal van 2008, af: met 0,8 procent. In het tweede kwartaal van 2009 telde het bestelwagenpark van VNA-leden 130.013 voertuigen (krimp t.o.v. Q1-2009: 0,7%).

De vrees die de VNA eerder uitsprak, is bewaarheid geworden. De nulgroei in het eerste kwartaal van 2009 is omgezet in een krimp van de leasevloot. Waar de inzet van nieuwe lease-auto’s vanaf het eerste kwartaal al achter bleef, is nu ook voor het eerst sinds 2005 sprake van een krimp van de rijdende leasevloot. Omdat de economische vooruitzichten voor het tweede halfjaar van 2009 niet rooskleurig zijn, is de VNA bezorgd over de rest van dit jaar.

Kanttekening van de VNA bij deze onderzoeksresultaten is dat deze volgens de vereniging alleen iets zeggen over het aantal lease-auto’s dat bij organisaties is ingezet. Want hoewel de krimp van de leasevloot betrekkelijk gering is, zegt dat weinig over de rendementen die in de autoleasebranche worden behaald. Daarvoor zijn onder meer de financieringslasten en de gerealiseerde verkoopopbrengsten bepalende factoren. En juist de hoge kosten voor het verkrijgen van kapitaal voor leasevoertuigen en de restwaardes staan nog steeds onder druk en baren de branchevereniging zorgen.

In het eerste kwartaal bedroeg de daling van het aantal nieuw geregistreerde personenlease-auto’s, ten opzichte van dezelfde periode in 2008, nog 7,9 procent. In het tweede kwartaal is dat 24,9 procent (-9.717 voertuigen); voor bestelauto’s bedraagt dat maar liefst 46,3 procent (-3.941). Dat betekent dat de autoleasebranche in het tweede kwartaal aanzienlijk minder nieuwe auto’s op de weg heeft gezet (bron: RDC Datacentrum, 2009).