Nieuwprijzen van auto’s worden niet verlaagd omdat auto-importeurs en – fabrikanten vrezen voor de toorn van autolease- maatschappijen. Dat zegt een al jaren in de autobranche actieve toeleverancier van diensten die dichtbij de leasemaatschappijen staat tegen Z24 Business-Nieuws.

"Importeurs vrezen de macht van autoleasemaatschappijen, die willen verdienen aan de restwaarde van een wagen. Auto-importeurs kijken daarom wel uit om de prijzen te verlagen", zegt de ondernemer. Die wenst anoniem te blijven uit angst voor "problemen op het zakelijke vlak" na zijn uitspraken.

De toeleverancier wijst op de ontwikkeling van de netto catalogusprijs van auto’s. "Die is structureel stabiel of stijgt, maar beweegt niet naar beneden mee, zelfs niet met de inflatie."

Er zijn aanbiedingen en acties, maar de netto catalogusprijzen van enkele van de best verkochte auto’s in Nederland zijn de afgelopen jaren structureel gestegen (introducties van nieuwe modellen daargelaten). En dat terwijl de inflatie wel daalde.

Er zijn wel uitzonderingen, zoals vlak voor de introductie van nieuwe modellen. Om de voorraad oude types te verkleinen, verlagen fabrikanten tijdelijk de prijs. "Maar structureel zie je de prijzen alleen maar stijgen", aldus de toeleverancier. De ondernemer zegt dat het te ver gaat om te stellen dat er prijsafspraken zouden bestaan. "Maar er is wel een ongeschreven wet, een soort code als je wilt, die stelt dat je als importeur of fabrikant je prijzen structureel niet verlaagt."

De Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA) wijst de suggestie van ongeschreven wetten, codes of afspraken resoluut van de hand. Volgens de VNA is daar geen sprake van, aldus directeur Renate Hemerik. "Kijk, als autoprijzen lager worden, dan wordt autorijden voor onze klanten ook goedkoper en dat is een goede zaak. Wij zijn wel een grote afnemer.  Leasemaatschappijen kopen nu ongeveer 35 procent van alle nieuwe wagens. Daarom hebben wij de importeurs gevraagd om ons zo vroeg mogelijk te informeren indien zij hun prijzen gaan wijzigen."

Hemerik brengt er ook tegenin dat zo’n ongeschreven wet zou betekenen dat de leasebedrijven de auto-importeurs aan het lijntje zouden hebben. "Ik denk dat als u het de importeurs zou vragen, zij u keihard zouden uitlachen."