Als je praat met wagenparkbeheerders en directeuren/eigenaren van bedrijven, blijkt tweederde ‘potentieel positief’ te staan tegenover elektrische (lease)auto’s, weet woordvoerder Bertwin Tiemersma van Achmea. "We hebben met vijftienhonderd klanten en prospects gesproken. Tweederde deel van hen staat wel positief tegenover elektrische rijden maar heeft er totaal geen beleving bij. Bovendien zeggen zij vaak dat ze op internet alleen technische informatie kunnen vinden maar geen businesscases. Ook vinden ze het duur. Voor ondernemers en wagenparkbeheerders zou het heel simpel moeten zijn om uit te rekenen hoe de ev concurrerend kan worden ingezet."  

 

Om elektrisch rijden te stimuleren roept WagenPlan op tot het openen van een digitaal steunpunt voor elektrisch rijden. Daar zouden wagenparkbeheerders een proefrit moeten kunnen aanvragen, informatie opvragen en subsidieaanvragen indienen. In 2020 moeten er volgens de overheid tweehonderdduizend elektrische auto’s rijden. Directeur Akkerman van WagenPlan roept het ministerie van Infrastructuur en Milieu op tot meer uniforme subsidieregels. "Er zijn subsidies zoals milieu-investeringsaftrek en de willekeurige afschrijving milieu-investering. Verder is de gemeente Amsterdam een goed voorbeeld. Bedrijven kunnen daar profiteren van een subsidie tot vijftienduizend euro per auto. Men krijgt fiscale voordelen, er zijn weinig operationele kosten en men kan gratis parkeren en laden."