Slachting in aanbod auto’s met lage bijtelling op komst

Alle automerken samen hebben momenteel een aanbod van precies 288 uitvoeringen in de bijtellingcategorie van veertien procent en 1.665 in de categorie van twintig procent. Maar de normen worden tot 2015 jaarlijks strenger. Bij gelijkblijvend aanbod zou er tegen die tijd niet één auto meer in de bijtellingcategorie van veertien procent vallen.

Op verzoek van de website AutoleaseWereld.nl maakte AutoDisk een analyse van het aantal uitvoeringen in de verschillende bijtellingcategorieën. Zo blijkt dat slechts vier procent van alle auto-uitvoeringen momenteel in de veertienprocentcategorie vallen, tot en met 1 juli dus. Als dan de CO2-normen voor het eerst strenger worden, blijft de helft over. 

In de bijtellingcategorie van twintig procent blijft er na juli iets meer keus: vijftien procent van het totale aanbod valt dan in de betreffende categorie. Nu is nog een op de vijf auto’s een twintigprocent. De jaren erna gaat dat aantal ook rap naar beneden.

"De gevolgen van de strengere CO2-normen zijn fors: de veertienprocentcategorie sterft uit bij een gelijkblijvend aanbod. De categorie van twintig procent halveert in aantal uitvoeringen in 2014", berekende Alain Snel, directeur van AutoDisk. Uiteraard komen er wel nieuwe zuinige modellen op de markt. Vooral het aantal hybriden stijgt, zoals die van Toyota maar ook bijvoorbeeld van Peugeot. Ook krijgen we stekkerhybriden of elektrische auto’s met range extenders, Maar of deze nieuwe aanwas het huidige aanbod zal evenaren, is maar zeer de vraag.

Het merk dat nu de meeste uitvoeringen levert in de goedkoopste bijtelling (14%) is Toyota met 48 stuks. Peugeot en Renault volgen met ieder dertig. In 2014 zijn al deze auto’s verbannen naar de duurdere categorieën. Grootgrutter in de categorie van twintig procent is momenteel Volkswagen met 353 uitvoeringen, en ook Audi doet het goed met 280. Ter illustratie: Opel volgt op de derde plek met 110 uitvoeringen, nummer vier is Ford met 94. Dit jaar alleen al vallen er bij Volkswagen honderd uitvoeringen af. Ook veel Audi’s (71) en Opels (54) verdwijnen er na juli naar de  bijtellingcategorie van 25 procent. Nog een jaar verder gaat het aandeel gestaag naar beneden tot dat er in 2015 precies 109 VW-uitvoeringen onder het regime van twintig procent vallen. Bij Audi blijven er nog 69 uitvoeringen over en bij Opel zo’n 29.

Volkswagen blijft wel het merk met het hoogste aandeel groene auto’s in 2015. Op de tweede plaats volgt Peugeot (74 uitvoeringen) en op drie Renault (72). Afvallers zijn er ook. De drie Dacia-uitvoeringen die nu nog tegen twintig procent bijtellingen zijn te krijgen, verdwijnen na de zomer uit de lijst. Datzelfde lot geldt voor Mazda en Mercedes vanaf 2013 en Mitsubishi vanaf 2015. Maar wat betreft dat laatste merk: Mitsubishi heeft de elektrische iMiEV op de markt tegen nul procent. Die blijft uiteraard ook in 2015 ‘goedkoop’ (tegen die tijd zeven procent). Net als de overige tien elektrische modellen die in Nederland verkocht worden. Voor de merken die sterk vertegenwoordigd zijn in de zakelijke markt, is het aanbod in goedkopere bijtellingcategorieën van groot belang. De komst van een aantal hybriden de komende jaren zal naar verwachting enig soelaas bieden. Maar het lijkt er vooralsnog op dat de zakelijke rijder straks alleen maar minder keus heeft als die zijn bijtelling laag wil houden.

 

Reacties

Nu maar hopen dat de autofabrikanten snel weer zuinigere auto’s op de Nederlandse markt kunnen brengen.

Geplaatst door: Ronald van Lankveld, Fleet & Mobility Consultancy op

Ik ben benieuwd naar Geneve !

Geplaatst door: Hans Hermans op

Waarom worden er nog geen nieuwe technieken toegepast waar geen olie en brandstof nodig is?
Het antwoord stond in Donald Duck 2 van dit jaar.
De kinderen weten het inmiddels.
Het verhaal met een moraal gaat als volgt: “Willie Wortel ontdekt een auto, die op water loopt. De neefjes Kwik, Kwek en Kwak vinden, dat hij daar iets mee moet doen en zullen hem er bij helpen. Zij gaan met het patent naar Oom Dagobert, want met dit idee kun je het milieu en de aarde een goede dienst bewijzen. Oom Dagobert schiet in de stress, want hij bezit alle oliemaatschappijen en ziet zijn inkomsten dan verdwijnen. Vervolgens gaan ze met de plannen naar een stel andere belangrijke mensen en leggen daar het plan voor. Die vinden het een prachtig plan en zien meteen mogelijkheden om veel geld te verdienen door alle oceanen op te kopen, maar ja dat gaat helaas niet. Dan maar inzetten op de metaalfabrieken, want er is veel ijzer nodig. Laten die fabrieken nou ook van Oom Dagobert zijn. Hij voert de prijs van ijzer gigantisch op, zodat het bijna niet te betalen is.
Uiteindelijk zie je Oom Dagobert zelf rijden in het ene prototype, dat op water loopt en hij beloofd de neefjes aan het plan te gaan werken( als de olievoorraden op zijn).”
Moraal: Geld en macht zullen altijd de boventoon blijven voeren en ons milieu en de aarde blijven niet belangrijk.
Ik hoop vurig, dat de Oom Dagobert-figuren tot inzicht mogen komen voor het te laat is!

Geplaatst door: Wim op
Slachting in aanbod auto’s met lage bijtelling op komst - Automobielmanagement.nl

Slachting in aanbod auto’s met lage bijtelling op komst

Alle automerken samen hebben momenteel een aanbod van precies 288 uitvoeringen in de bijtellingcategorie van veertien procent en 1.665 in de categorie van twintig procent. Maar de normen worden tot 2015 jaarlijks strenger. Bij gelijkblijvend aanbod zou er tegen die tijd niet één auto meer in de bijtellingcategorie van veertien procent vallen.

Op verzoek van de website AutoleaseWereld.nl maakte AutoDisk een analyse van het aantal uitvoeringen in de verschillende bijtellingcategorieën. Zo blijkt dat slechts vier procent van alle auto-uitvoeringen momenteel in de veertienprocentcategorie vallen, tot en met 1 juli dus. Als dan de CO2-normen voor het eerst strenger worden, blijft de helft over. 

In de bijtellingcategorie van twintig procent blijft er na juli iets meer keus: vijftien procent van het totale aanbod valt dan in de betreffende categorie. Nu is nog een op de vijf auto’s een twintigprocent. De jaren erna gaat dat aantal ook rap naar beneden.

"De gevolgen van de strengere CO2-normen zijn fors: de veertienprocentcategorie sterft uit bij een gelijkblijvend aanbod. De categorie van twintig procent halveert in aantal uitvoeringen in 2014", berekende Alain Snel, directeur van AutoDisk. Uiteraard komen er wel nieuwe zuinige modellen op de markt. Vooral het aantal hybriden stijgt, zoals die van Toyota maar ook bijvoorbeeld van Peugeot. Ook krijgen we stekkerhybriden of elektrische auto’s met range extenders, Maar of deze nieuwe aanwas het huidige aanbod zal evenaren, is maar zeer de vraag.

Het merk dat nu de meeste uitvoeringen levert in de goedkoopste bijtelling (14%) is Toyota met 48 stuks. Peugeot en Renault volgen met ieder dertig. In 2014 zijn al deze auto’s verbannen naar de duurdere categorieën. Grootgrutter in de categorie van twintig procent is momenteel Volkswagen met 353 uitvoeringen, en ook Audi doet het goed met 280. Ter illustratie: Opel volgt op de derde plek met 110 uitvoeringen, nummer vier is Ford met 94. Dit jaar alleen al vallen er bij Volkswagen honderd uitvoeringen af. Ook veel Audi’s (71) en Opels (54) verdwijnen er na juli naar de  bijtellingcategorie van 25 procent. Nog een jaar verder gaat het aandeel gestaag naar beneden tot dat er in 2015 precies 109 VW-uitvoeringen onder het regime van twintig procent vallen. Bij Audi blijven er nog 69 uitvoeringen over en bij Opel zo’n 29.

Volkswagen blijft wel het merk met het hoogste aandeel groene auto’s in 2015. Op de tweede plaats volgt Peugeot (74 uitvoeringen) en op drie Renault (72). Afvallers zijn er ook. De drie Dacia-uitvoeringen die nu nog tegen twintig procent bijtellingen zijn te krijgen, verdwijnen na de zomer uit de lijst. Datzelfde lot geldt voor Mazda en Mercedes vanaf 2013 en Mitsubishi vanaf 2015. Maar wat betreft dat laatste merk: Mitsubishi heeft de elektrische iMiEV op de markt tegen nul procent. Die blijft uiteraard ook in 2015 ‘goedkoop’ (tegen die tijd zeven procent). Net als de overige tien elektrische modellen die in Nederland verkocht worden. Voor de merken die sterk vertegenwoordigd zijn in de zakelijke markt, is het aanbod in goedkopere bijtellingcategorieën van groot belang. De komst van een aantal hybriden de komende jaren zal naar verwachting enig soelaas bieden. Maar het lijkt er vooralsnog op dat de zakelijke rijder straks alleen maar minder keus heeft als die zijn bijtelling laag wil houden.

 

Reacties

Nu maar hopen dat de autofabrikanten snel weer zuinigere auto’s op de Nederlandse markt kunnen brengen.

Geplaatst door: Ronald van Lankveld, Fleet & Mobility Consultancy op

Ik ben benieuwd naar Geneve !

Geplaatst door: Hans Hermans op

Waarom worden er nog geen nieuwe technieken toegepast waar geen olie en brandstof nodig is?
Het antwoord stond in Donald Duck 2 van dit jaar.
De kinderen weten het inmiddels.
Het verhaal met een moraal gaat als volgt: “Willie Wortel ontdekt een auto, die op water loopt. De neefjes Kwik, Kwek en Kwak vinden, dat hij daar iets mee moet doen en zullen hem er bij helpen. Zij gaan met het patent naar Oom Dagobert, want met dit idee kun je het milieu en de aarde een goede dienst bewijzen. Oom Dagobert schiet in de stress, want hij bezit alle oliemaatschappijen en ziet zijn inkomsten dan verdwijnen. Vervolgens gaan ze met de plannen naar een stel andere belangrijke mensen en leggen daar het plan voor. Die vinden het een prachtig plan en zien meteen mogelijkheden om veel geld te verdienen door alle oceanen op te kopen, maar ja dat gaat helaas niet. Dan maar inzetten op de metaalfabrieken, want er is veel ijzer nodig. Laten die fabrieken nou ook van Oom Dagobert zijn. Hij voert de prijs van ijzer gigantisch op, zodat het bijna niet te betalen is.
Uiteindelijk zie je Oom Dagobert zelf rijden in het ene prototype, dat op water loopt en hij beloofd de neefjes aan het plan te gaan werken( als de olievoorraden op zijn).”
Moraal: Geld en macht zullen altijd de boventoon blijven voeren en ons milieu en de aarde blijven niet belangrijk.
Ik hoop vurig, dat de Oom Dagobert-figuren tot inzicht mogen komen voor het te laat is!

Geplaatst door: Wim op