Volkswagen Golf blijft meest gezochte leaseoccasion

De VW Golf blijft de meest populaire leaseoccasion onder het mkb, zo blijkt uit analyse van de zoekopdrachten van LeaseTrader. De rijzende ster is BMW.

Ruim 450 duizend zoekopdrachten heeft de autoleasewebsite LeaseTrader vorig jaar verwerkt, voornamelijk afkomstig van ondernemers uit het mkb. Uit analyse van die zoekopdrachten blijkt dat de Volkswagen Golf met 21.736 zoekopdrachten op zijn naam het meest favoriet is. Dat was vorig jaar ook al zo. De BMW 5-serie staat op een goede tweede plek met ruim twintigduizend zoekopdrachten, gevolgd door de VW Polo met 15.210 zoekers.

De rijzende ster is BMW. Onder de stijgers (ten opzichte van een jaar eerder) bevinden zich namelijk maar liefst drie BMW’s: de 1-Serie, de 3-Serie en de 5-Serie. Ook Audi doet het goed met zowel de A4 als de A3. Maar het is vooral de 1-serie die flink plust.  Dalers zijn er ook. Dat blijken de Volkswagen Passat Variant, de Audi A6 Avant en de Volvo V70 te zijn. Grote stations lijken dus uit de gratie onder ondernemers uit het mkb.

Ruim 75 procent van de zoekers gaat voor een dieseluitvoering. Waarbij in het laatste kwartaal van 2011 zelfs een stijging van diesel ten opzichte van benzine te zien is. Die trend constateerde ook LeasePlan eerder. Lpg en hybride doen als brandstofsoort nauwelijks mee. Bij LeaseTrader kan er ook gezocht worden op looptijden van het leasecontract. Uit analyse van zo’n 367 duizend zoekopdrachten over de laatste tien maanden van 2011 blijkt dat korte looptijden tot en met 24 maanden favoriet zijn. Waarbij de jaarcontracten de sterkste stijgende lijn laat zien.

Bijzonder is dat korte contracten – tot zes maanden – vanaf het vierde kwartaal 2011 opvallend minder populair zijn. Dat verlies lijkt volledig te gaan naar de zoekopdrachten van contracten tot twaalf maanden.  Prijs blijft ‘uiteraard’ nog het belangrijkste aspect bij een zoekopdracht. Maar LeaseTrader ziet ook hier vanaf het vierde kwartaal een verandering: de populariteit van de goedkoopste categorie (tot zeshonderd euro) neemt af terwijl de duurdere groep (twaalf-  t/m achttienhonderd euro per maand) toeneemt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Volkswagen Golf blijft meest gezochte leaseoccasion - Automobielmanagement.nl

Volkswagen Golf blijft meest gezochte leaseoccasion

De VW Golf blijft de meest populaire leaseoccasion onder het mkb, zo blijkt uit analyse van de zoekopdrachten van LeaseTrader. De rijzende ster is BMW.

Ruim 450 duizend zoekopdrachten heeft de autoleasewebsite LeaseTrader vorig jaar verwerkt, voornamelijk afkomstig van ondernemers uit het mkb. Uit analyse van die zoekopdrachten blijkt dat de Volkswagen Golf met 21.736 zoekopdrachten op zijn naam het meest favoriet is. Dat was vorig jaar ook al zo. De BMW 5-serie staat op een goede tweede plek met ruim twintigduizend zoekopdrachten, gevolgd door de VW Polo met 15.210 zoekers.

De rijzende ster is BMW. Onder de stijgers (ten opzichte van een jaar eerder) bevinden zich namelijk maar liefst drie BMW’s: de 1-Serie, de 3-Serie en de 5-Serie. Ook Audi doet het goed met zowel de A4 als de A3. Maar het is vooral de 1-serie die flink plust.  Dalers zijn er ook. Dat blijken de Volkswagen Passat Variant, de Audi A6 Avant en de Volvo V70 te zijn. Grote stations lijken dus uit de gratie onder ondernemers uit het mkb.

Ruim 75 procent van de zoekers gaat voor een dieseluitvoering. Waarbij in het laatste kwartaal van 2011 zelfs een stijging van diesel ten opzichte van benzine te zien is. Die trend constateerde ook LeasePlan eerder. Lpg en hybride doen als brandstofsoort nauwelijks mee. Bij LeaseTrader kan er ook gezocht worden op looptijden van het leasecontract. Uit analyse van zo’n 367 duizend zoekopdrachten over de laatste tien maanden van 2011 blijkt dat korte looptijden tot en met 24 maanden favoriet zijn. Waarbij de jaarcontracten de sterkste stijgende lijn laat zien.

Bijzonder is dat korte contracten – tot zes maanden – vanaf het vierde kwartaal 2011 opvallend minder populair zijn. Dat verlies lijkt volledig te gaan naar de zoekopdrachten van contracten tot twaalf maanden.  Prijs blijft ‘uiteraard’ nog het belangrijkste aspect bij een zoekopdracht. Maar LeaseTrader ziet ook hier vanaf het vierde kwartaal een verandering: de populariteit van de goedkoopste categorie (tot zeshonderd euro) neemt af terwijl de duurdere groep (twaalf-  t/m achttienhonderd euro per maand) toeneemt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding