Desondanks ziet de leasemaatschappij in aanloop naar het gewijzigde fiscale beleid een sterke stijging van het aantal aanvragen van auto’s met een gunstige bijtelling. Sinds de aankondiging van de fiscale maatregel is er al een stijgende vraag naar leaseauto’s met een lage bijtelling, maar in de laatste weken is het aantal calculaties voor auto’s in de klasse van veertien procent en twintig procent bijtelling zeer sterk toegenomen. Veel zakelijke rijders willen op de valreep nog profiteren van de huidige fiscale voorkeursbehandeling. Volgens marketingdirecteur Erik Staat van Leaseplan is het onverstandig om nu alleen vanwege het veranderen van de bijtellingregeling overhaast tot de aanschaf van een leaseauto te besluiten. Volgens hem is de kans groot dat berijders niet de juiste afwegingen maken en voor een aantal jaren vastzitten aan kosten die achteraf lager hadden kunnen uitpakken. "Het bijtellingtarief is natuurlijk een belangrijke factor, maar het gaat om het totaalplaatje. Zakelijke rijders moeten een goede afweging maken, op basis van een deugdelijke berekening", aldus Staat. "Zo lijkt veertien procent bijtelling voordelig, maar dat is natuurlijk wel afhankelijk van de aanschafprijs van de auto en het leasetarief. Soms kan het voordeliger zijn om een bestaand contract te verlengen of te wachten op de volgende release van een auto."

De leasemaatschappij denkt dat het wel zal meevallen met de kaalslag die veel partijen verwachten bij de bijtellingsvriendelijke auto’s. Veel autofabrikanten zullen binnen afzienbare tijd zuinigere modellen op de markt brengen, zo is de verwachting. Een goed voorbeeld hiervan zou de nieuwe Opel Ampera zijn die geen bijtelling heeft en volledig elektrisch kan rijden. "Hoewel de aanstaande fiscale wijzigingen niet van toepassing zijn op deze auto, toont dit wel aan dat differentiatie in bijtelling werkt."