Leasemaatschappijen positief over plannen leaseauto

Autoleasemaatschappijen zijn positief over de overgangsregeling voor leaseauto’s in het Lenteakkoord.

Leaseauto’s worden duurder voor sommige werknemers, maar deze werknemers krijgen in de eerste jaren 75% korting op de hogere belasting. ‘Dat is gezien de situatie het beste wat er mogelijk was’, stelt Renate Hemerik, directeur van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA).

Twee weken geleden leek het er nog op dat werknemers in één klap veel meer zouden gaan betalen. Leaserijders die hun auto nu alleen voor zakelijke ritten en ritten tussen woning en werk gebruiken hoeven nog geen bijtelling te betalen, maar moeten dat straks wel.

Voor een gemiddelde auto en gemiddelde werknemer komt die bijtelling neer op netto € 225 in de maand. Maar wie een duurdere auto rijdt zoals een Volvo S80 of een BMW 3 serie verliest rond de € 700 per maand. Ongeveer één op de zes leaserijders rijdt puur zakelijk.

Vrijdag maakte het ministerie van Financiën bekend dat er een overgangsregeling komt. Leaserijders die onverwacht deze bijtelling zouden moeten betalen, hoeven tot het einde van hun leasecontract maar een kwart van de belasting af te dragen. Pas in hun volgende leasecontract komt de volledige bijtelling ter sprake. Dat betekent dat elke leaserijder nog de kans krijgt om een goedkopere auto te kiezen voordat de nieuwe regels volledig op hem worden toegepast.

Volgens de VNA is dit een eerlijkere oplossing. ‘Je kunt niet halverwege de wedstrijd de spelregels veranderen’, zegt Hemerik. ‘Werknemers die nu een leaseauto hebben, hadden niet gerekend op bijtelling.’ Volgens haar is het wel te verkroppen dat dezelfde werknemer straks al een beetje moet betalen. De vereniging wijst er op dat de feitelijke wettekst met alle details nog moet komen.

Voor reizigers met het openbaar vervoer komt er eenzelfde regeling. Wie dagelijks met een treinkaart van de baas naar het werk reist, moet straks ook belasting over de ov-vergoeding betalen. De werknemer moet de reisvergoeding bij het belastbaar inkomen optellen.

De fiscus heft de belasting vanaf volgend jaar op ov-abonnementen die vanaf 25 mei dit jaar zijn ingegaan. Dat betekent dat de werknemer die op 1 mei van zijn werkgever een jaarkaart kreeg voor de NS, pas per 1 mei volgend extra belasting gaat betalen.

Bron: FD

Reacties

Helaas is hier sprake van een oneerlijke oplossing. Ik ben het eens met de stelling, dat je niet halverwege de wedstrijd de spelregels kunt veranderen. Dat gebeurt nu dus toch! Ik rijd al 18 jaar met een “auto van de zaak” zonder bijtelling en heb iedere dag een andere bestemming. Eénmaal per maand (of minder) moet ik naar kantoor voor overleg. Dat ik daar dan ineens bijtelling voor moet gaan betaling is absurd te noemen. Bovendien hadden vele mensen met een “auto van de zaak” mogelijk een auto gekozen in een andere bijtellingsklasse als ze dit vooraf hadden geweten.

Geplaatst door: P. Brouwers op

Mee eens. 25% van de bijtelling laten betalen in het geval van de lopende contracten is geen optie. Als dit de oplossing zou moeten zijn dan wordt elke auto van de zaak een zaak.

Geplaatst door: Monique Bakx op

Een contract is een contract, daar moet je niet aan tornen. 25% van 25% is toch nog even € 1.200,- per jaar in ons geval. Dit is geen overgangsregeling, dit is wederom diefstal. Gewoon het contract uitzingen en niet de mensen tegen een muur zetten.

Geplaatst door: Gerard op

Ik heb al twee auto’s Prive. Aangezien voortijdige verkoop ivm de leaseauto een hoge afschrijving gaf, ben ik alleen zakelijk gaan rijden. Ik betaal dus al de verzekering en belasting voor mijn eigen auto. Dat ik nu extra moet betalen voor de leaseauto is reden de auto terug te willen geven, maar dan krijg je weer een afkoopsom. Kortom je staat met je rug tegen de muur met deze maatregel. Maar deze dame denkt vooral aan haar eigen functie en achterban, of is simpelweg niet slimmer gezien haar uitspraken!

Geplaatst door: Hans op

Ennnnn…. wat gebeurt er met de economie ? Autofabrikanten verkopen hierdoor ook minder luxere autos. Bye bye economie. Wordt echt ziek van deze regering.

Geplaatst door: Wouter op

Ach, op zich is de maatregel nog niet zo slecht. Alle OV-reizigers krijgen er ook (direct) mee te maken en een overgangsregeling als deze is niet meer dan redelijk te noemen voor de autorijders. Dat het niet prettig is voor betrokken is duidelijk.

Ik zou me overigens wel afvragen waarom er, los van de financiële gevolgen, zoveel onbegrip is. Ik vind dat de auto over het algemeen niet alleen zakelijk wordt gebruikt. Dat wil zeggen dat de samenstelling van de auto niet enkel “zakelijk” gedreven is. De duurdere opties zijn er ook voor het persoonlijk (privé) genoegen volgens mij. Ik zou wel eens gegronde redenenen willen zien waarom je een lederen stuur zou willen hebben of een sportonderstel of andere niet puur zakelijke pakketten.

Is de maatregelen vervelend? Jazeker, maar ergens moet er bezuinigd worden en persoonlijk vind ik dit een eerlijkere benadering t.o.v. de “wel-bijtellers”.

Geplaatst door: Henk op

Ik heb een auto van de zaak die ik niet privé gebruik en dus geen bijtelling. Het is echter geen leaseauto met een aflopend contract. De zaak heeft de auto gekocht voor onbepaalde tijd. Weet iemand hoe dat dan zit? Misschien rij ik nog wel 3 of 4 jaar in deze auto. Heb ik dan zolang echt op de aangepaste bijtelling? Wim

Geplaatst door: Wim op
Leasemaatschappijen positief over plannen leaseauto - Automobielmanagement.nl

Leasemaatschappijen positief over plannen leaseauto

Autoleasemaatschappijen zijn positief over de overgangsregeling voor leaseauto’s in het Lenteakkoord.

Leaseauto’s worden duurder voor sommige werknemers, maar deze werknemers krijgen in de eerste jaren 75% korting op de hogere belasting. ‘Dat is gezien de situatie het beste wat er mogelijk was’, stelt Renate Hemerik, directeur van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA).

Twee weken geleden leek het er nog op dat werknemers in één klap veel meer zouden gaan betalen. Leaserijders die hun auto nu alleen voor zakelijke ritten en ritten tussen woning en werk gebruiken hoeven nog geen bijtelling te betalen, maar moeten dat straks wel.

Voor een gemiddelde auto en gemiddelde werknemer komt die bijtelling neer op netto € 225 in de maand. Maar wie een duurdere auto rijdt zoals een Volvo S80 of een BMW 3 serie verliest rond de € 700 per maand. Ongeveer één op de zes leaserijders rijdt puur zakelijk.

Vrijdag maakte het ministerie van Financiën bekend dat er een overgangsregeling komt. Leaserijders die onverwacht deze bijtelling zouden moeten betalen, hoeven tot het einde van hun leasecontract maar een kwart van de belasting af te dragen. Pas in hun volgende leasecontract komt de volledige bijtelling ter sprake. Dat betekent dat elke leaserijder nog de kans krijgt om een goedkopere auto te kiezen voordat de nieuwe regels volledig op hem worden toegepast.

Volgens de VNA is dit een eerlijkere oplossing. ‘Je kunt niet halverwege de wedstrijd de spelregels veranderen’, zegt Hemerik. ‘Werknemers die nu een leaseauto hebben, hadden niet gerekend op bijtelling.’ Volgens haar is het wel te verkroppen dat dezelfde werknemer straks al een beetje moet betalen. De vereniging wijst er op dat de feitelijke wettekst met alle details nog moet komen.

Voor reizigers met het openbaar vervoer komt er eenzelfde regeling. Wie dagelijks met een treinkaart van de baas naar het werk reist, moet straks ook belasting over de ov-vergoeding betalen. De werknemer moet de reisvergoeding bij het belastbaar inkomen optellen.

De fiscus heft de belasting vanaf volgend jaar op ov-abonnementen die vanaf 25 mei dit jaar zijn ingegaan. Dat betekent dat de werknemer die op 1 mei van zijn werkgever een jaarkaart kreeg voor de NS, pas per 1 mei volgend extra belasting gaat betalen.

Bron: FD

Reacties

Helaas is hier sprake van een oneerlijke oplossing. Ik ben het eens met de stelling, dat je niet halverwege de wedstrijd de spelregels kunt veranderen. Dat gebeurt nu dus toch! Ik rijd al 18 jaar met een “auto van de zaak” zonder bijtelling en heb iedere dag een andere bestemming. Eénmaal per maand (of minder) moet ik naar kantoor voor overleg. Dat ik daar dan ineens bijtelling voor moet gaan betaling is absurd te noemen. Bovendien hadden vele mensen met een “auto van de zaak” mogelijk een auto gekozen in een andere bijtellingsklasse als ze dit vooraf hadden geweten.

Geplaatst door: P. Brouwers op

Mee eens. 25% van de bijtelling laten betalen in het geval van de lopende contracten is geen optie. Als dit de oplossing zou moeten zijn dan wordt elke auto van de zaak een zaak.

Geplaatst door: Monique Bakx op

Een contract is een contract, daar moet je niet aan tornen. 25% van 25% is toch nog even € 1.200,- per jaar in ons geval. Dit is geen overgangsregeling, dit is wederom diefstal. Gewoon het contract uitzingen en niet de mensen tegen een muur zetten.

Geplaatst door: Gerard op

Ik heb al twee auto’s Prive. Aangezien voortijdige verkoop ivm de leaseauto een hoge afschrijving gaf, ben ik alleen zakelijk gaan rijden. Ik betaal dus al de verzekering en belasting voor mijn eigen auto. Dat ik nu extra moet betalen voor de leaseauto is reden de auto terug te willen geven, maar dan krijg je weer een afkoopsom. Kortom je staat met je rug tegen de muur met deze maatregel. Maar deze dame denkt vooral aan haar eigen functie en achterban, of is simpelweg niet slimmer gezien haar uitspraken!

Geplaatst door: Hans op

Ennnnn…. wat gebeurt er met de economie ? Autofabrikanten verkopen hierdoor ook minder luxere autos. Bye bye economie. Wordt echt ziek van deze regering.

Geplaatst door: Wouter op

Ach, op zich is de maatregel nog niet zo slecht. Alle OV-reizigers krijgen er ook (direct) mee te maken en een overgangsregeling als deze is niet meer dan redelijk te noemen voor de autorijders. Dat het niet prettig is voor betrokken is duidelijk.

Ik zou me overigens wel afvragen waarom er, los van de financiële gevolgen, zoveel onbegrip is. Ik vind dat de auto over het algemeen niet alleen zakelijk wordt gebruikt. Dat wil zeggen dat de samenstelling van de auto niet enkel “zakelijk” gedreven is. De duurdere opties zijn er ook voor het persoonlijk (privé) genoegen volgens mij. Ik zou wel eens gegronde redenenen willen zien waarom je een lederen stuur zou willen hebben of een sportonderstel of andere niet puur zakelijke pakketten.

Is de maatregelen vervelend? Jazeker, maar ergens moet er bezuinigd worden en persoonlijk vind ik dit een eerlijkere benadering t.o.v. de “wel-bijtellers”.

Geplaatst door: Henk op

Ik heb een auto van de zaak die ik niet privé gebruik en dus geen bijtelling. Het is echter geen leaseauto met een aflopend contract. De zaak heeft de auto gekocht voor onbepaalde tijd. Weet iemand hoe dat dan zit? Misschien rij ik nog wel 3 of 4 jaar in deze auto. Heb ik dan zolang echt op de aangepaste bijtelling? Wim

Geplaatst door: Wim op