Het leasen van bestelauto’s werd in hetzelfde tijdbestek 0,4 procent duurder, terwijl vrachtauto’s een vol procent goedkoper werden in de lease. Dit en meer volgt uit de jongste cijfers van het CBS, bewerkt door Aumacon.

De gemiddelde leasetarieven voor personenauto’s zijn in vergelijking met een jaar geleden (Q2-2011) zelfs 0,9 procent omlaag gegaan. Het prijsindexcijfer voor personenauto’s stond in het tweede kwartaal van 2012 op 101,0 punten, terwijl dat een jaar voordien nog 101,9 was. Als basisjaar houdt het CBS overigens sinds kort 2010 aan, het prijsniveau van dat jaar is nu gesteld op 100.

Sinds 2010 is het prijsverschil tussen de verschillende modelsegmenten wel fiks opgelopen. Zo staat het A-segment nu op een index van 105,1 punten, terwijl het B-segment teruggevallen is naar 99,3 punten. Ook de middenklassensegmenten groeien naar elkaar toe; het C-segment staat nu op 101,9 punten, het D-segment op 99,5 punten.

Bezien naar brandstofsoort doet zich enige prijsdifferentiatie voor tussen diesel- en benzineauto’s. In twee jaar tijd zijn dieselauto’s per saldo niet in prijs gewijzigd (index 100,0) terwijl benzineauto’s precies twee procent duurder werden in de lease. Auto’s met alternatieve brandstof of LPG werden in Q2-2012 plots 1,2 procent goedkoper; ze staan nu op een prijsindex van 99,8 punten.

De hoogste prijsstijgingen vallen te noteren voor bestelauto’s en de laagste voor vrachtwagens. Een leasebestelauto werd afgelopen jaar 0,7 procent duurder, waarmee de index voor bestelauto’s inmiddels op 102,8 staat. De gemiddelde vrachtauto daalde in diezelfde tijd met 2,2 procent in prijs wat de index bracht op slechts 99,2 punten.

Zie voor een compleet cijferoverzicht op http://www.aumacon.nl/.  

Prijsindex operationele autolease

(nieuwe contracten, excl. brandstof)

2006= 100

   
 

Q2-2012

Q2-2011

Personenauto’s

101,0

101,9

     

A-segment

105,1

103,9

B-segment

99,3

100,8

C-segment

101,9

102,6

D-segment

99,5

101,1

E-segment

100,3

101,8

MPV-segment

101,9

101,3

SUV-segment

101,2

102,3

     

diesel

100,0

101,6

benzine

102,0

102,2

alternatieve brandstof/LPG

99,8

101,2

     

Bron: CBS; bewerking: Aumacon

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding