Alphabet Autolease: echte ev’s zijn dun gezaaid

Er mag dan veel te doen zijn rond elektrisch vervoer, de daadwerkelijke aantallen blijven bescheiden. En wat er al rondrijdt, zijn semi-ev’s die ook een brandstofmotor aan boord hebben. Toch ziet Alphabet het als haar taak om de inzet van de ev te stimuleren.

Iedereen heeft het over de elektroauto, maar er zijn nog maar weinig mensen die er ook daadwerkelijk voor kiezen. "De echte ev’s zonder benzinemotor zijn dun gezaaid", stelt Anne Brons, directeur marketing & business development bij Alphabet Autolease. "De vraag naar (semi-) ev’s wordt vooral fiscaal gedreven. Toch zien wij het als onze taak om deze auto’s zo goed mogelijk te faciliteren, we nemen hier een voortrekkersrol in."

AlphaElectric

Onder de naam AlphaElectric biedt Alphabet haar expertise aan op het gebied van elektroauto’s. "We zorgen niet alleen voor de laadvoorziening zelf, maar regelen ook zaken als een vervangende (vakantie)auto en een combi-pas, waarmee je zowel fossiele brandstoffen als elektriciteit kunt tanken. Ook op het gebied van deelauto’s loopt Alphabet op de troepen vooruit. Sinds een half jaar biedt de leasemaatschappij corporate carsharing aan via AlphaCity en is al met meer dan honderd bedrijven in gesprek hierover. "Er is een grote vraag vanuit werkgevers naar carsharing ontstaan", aldus Brons. "Dat komt omdat klanten steeds vaker zoeken naar mogelijkheden om de totale mobiliteitskosten te verlagen. Dus niet alleen kosten voor de leaseauto, maar ook die van taxi, openbaar vervoer en kilometervergoeding. Daarnaast verhuizen veel bedrijven als gevolg van de gunstige kantorenmarkt naar grotere panden, die vaak echter over minder parkeerplekken beschikken." "Je ziet tegenwoordig dat een deel van de medewerkers met de trein naar het werk komt en vervolgens alleen ‘een auto nodig heeft voor ritten die lastig met het openbaar vervoer te bereiken zijn", zegt Brons. "Voor dat soort situaties is een deelauto een ideale aanvulling op je wagenpark."

Grip op variabele kosten

Een ander aandachtspunt bij veel bedrijven is het krijgen van meer controle op de variabele kosten. Het gaat daarbij met name om brandstofkosten maar ook kosten door schades en vervangend vervoer. Zaak is dus om meer grip te krijgen op het gedrag van berijders. "Alphabet heeft hiervoor een tool ontwikkeld waarmee je berijders op basis van diverse kostencriteria gemakkelijk kunt rangschikken en hier een competitie aan kunt koppelen", aldus Brons. "Ons product Fleet Agent Ranking biedt klanten de mogelijkheid om zelf de weging en norm aan te brengen op de onderdelen van de competitie. De één vindt bandstofverbruik het belangrijkst, of het niet langs de snelweg tanken, terwijl de ander de focus legt op beschikkingen en schades." Naar de mening van Brons is het in ieder geval effectiever om gewenst rijgedrag positief te stimuleren dan door te straffen. Een andere manier om meer vat te krijgen op de variabele kosten is de mogelijkheid die Alphabet biedt om de brandstofvoorschotten te laten berekenen op basis van het werkelijke verbruik van een auto. In de praktijk wijkt dit flink af van de fabrieksopgave. "Daarmee spelen we in op de wens van klanten die enorme afwijkingen zagen op dat vlak. Hoe lager de bijtellingscategorie waarin een auto valt, hoe hoger de afwijking over het algemeen uitvalt, tot wel veertig procent zelfs. We blijven met producten komen die onze klanten helpen om kosten te besparen. De noodzakelijkheid daarvan is groter dan ooit." (AJC)

 

Alphabet Autolease: echte ev’s zijn dun gezaaid - Automobielmanagement.nl

Alphabet Autolease: echte ev’s zijn dun gezaaid

Er mag dan veel te doen zijn rond elektrisch vervoer, de daadwerkelijke aantallen blijven bescheiden. En wat er al rondrijdt, zijn semi-ev’s die ook een brandstofmotor aan boord hebben. Toch ziet Alphabet het als haar taak om de inzet van de ev te stimuleren.

Iedereen heeft het over de elektroauto, maar er zijn nog maar weinig mensen die er ook daadwerkelijk voor kiezen. "De echte ev’s zonder benzinemotor zijn dun gezaaid", stelt Anne Brons, directeur marketing & business development bij Alphabet Autolease. "De vraag naar (semi-) ev’s wordt vooral fiscaal gedreven. Toch zien wij het als onze taak om deze auto’s zo goed mogelijk te faciliteren, we nemen hier een voortrekkersrol in."

AlphaElectric

Onder de naam AlphaElectric biedt Alphabet haar expertise aan op het gebied van elektroauto’s. "We zorgen niet alleen voor de laadvoorziening zelf, maar regelen ook zaken als een vervangende (vakantie)auto en een combi-pas, waarmee je zowel fossiele brandstoffen als elektriciteit kunt tanken. Ook op het gebied van deelauto’s loopt Alphabet op de troepen vooruit. Sinds een half jaar biedt de leasemaatschappij corporate carsharing aan via AlphaCity en is al met meer dan honderd bedrijven in gesprek hierover. "Er is een grote vraag vanuit werkgevers naar carsharing ontstaan", aldus Brons. "Dat komt omdat klanten steeds vaker zoeken naar mogelijkheden om de totale mobiliteitskosten te verlagen. Dus niet alleen kosten voor de leaseauto, maar ook die van taxi, openbaar vervoer en kilometervergoeding. Daarnaast verhuizen veel bedrijven als gevolg van de gunstige kantorenmarkt naar grotere panden, die vaak echter over minder parkeerplekken beschikken." "Je ziet tegenwoordig dat een deel van de medewerkers met de trein naar het werk komt en vervolgens alleen ‘een auto nodig heeft voor ritten die lastig met het openbaar vervoer te bereiken zijn", zegt Brons. "Voor dat soort situaties is een deelauto een ideale aanvulling op je wagenpark."

Grip op variabele kosten

Een ander aandachtspunt bij veel bedrijven is het krijgen van meer controle op de variabele kosten. Het gaat daarbij met name om brandstofkosten maar ook kosten door schades en vervangend vervoer. Zaak is dus om meer grip te krijgen op het gedrag van berijders. "Alphabet heeft hiervoor een tool ontwikkeld waarmee je berijders op basis van diverse kostencriteria gemakkelijk kunt rangschikken en hier een competitie aan kunt koppelen", aldus Brons. "Ons product Fleet Agent Ranking biedt klanten de mogelijkheid om zelf de weging en norm aan te brengen op de onderdelen van de competitie. De één vindt bandstofverbruik het belangrijkst, of het niet langs de snelweg tanken, terwijl de ander de focus legt op beschikkingen en schades." Naar de mening van Brons is het in ieder geval effectiever om gewenst rijgedrag positief te stimuleren dan door te straffen. Een andere manier om meer vat te krijgen op de variabele kosten is de mogelijkheid die Alphabet biedt om de brandstofvoorschotten te laten berekenen op basis van het werkelijke verbruik van een auto. In de praktijk wijkt dit flink af van de fabrieksopgave. "Daarmee spelen we in op de wens van klanten die enorme afwijkingen zagen op dat vlak. Hoe lager de bijtellingscategorie waarin een auto valt, hoe hoger de afwijking over het algemeen uitvalt, tot wel veertig procent zelfs. We blijven met producten komen die onze klanten helpen om kosten te besparen. De noodzakelijkheid daarvan is groter dan ooit." (AJC)