Ook koelproblemen en verkeerde brandstof tanken zijn veelvoorkomende oorzaken.

Vermogensverlies is volgens Frank Alofs, Operations Director ALD Automotive, te verklaren doordat auto’s in het buitenland vaak langere afstanden rijden en zwaarder beladen zijn. Vorig jaar stond vermogensverlies als oorzaak voor pech in het buitenland nog op een derde positie. In de top-10 van binnenlandse pechgevallen komt deze oorzaak zelfs helemaal niet voor. De meest voorkomende pechgevallen binnen de landsgrenzen zijn: lege accu, lekke band en verkeerde brandstof tanken.

ALD Automotive constateert verder dat de lekke band zonder reservewiel als oorzaak van een stranding steeds vaker voorkomt. "Meer en meer auto’s worden zonder reservewiel geleverd. Het weglaten van een reservewiel en krik kan tot wel twintig kilo in gewicht schelen. Dat is goedkoper, scheelt brandstof en de auto kan dan net in een gunstiger bijtellingscategorie vallen." Alofs adviseert bestuurders die regelmatig met de auto naar het buitenland gaan, het reservewiel toch als accessoire aan te schaffen. Overigens wordt in tachtig procent van de strandingen in het buitenland de pechgevallen ter plekke verholpen om de vakantie te vervolgen. In Nederland ligt dit percentage op 89.

Pech in het buitenland

1             Vermogensverlies van de motor

2             Lekke band (geen reservewiel aanwezig)

3             Start niet (accuprobleem)

4             Verkeerde brandstof getankt

5             Koelprobleem (vloeistoffen niet tijdig aangevuld / auto te zwaar beladen)

6             Afgeslagen tijdens het rijden

7             Koppeling/versnellingsbak

8             Lekke band (wel reservewiel aanwezig)

9             Bijgeluiden

10           Boordcomputer defect (motormanagement ECU)

Bron: ANWB Zakelijk, pechgevallen uitgevoerd voor ALD Automotive in 2013