Dat stelt LeasePlan Nederland in zijn vanmorgen gepresenteerde  jaarcijfers over de leasemarkt.

Door de continue aanscherping van het fiscale beleid zijn bestelde leaseauto’s de afgelopen drie jaar aanzienlijk lichter (tien procent), goedkoper (zes procent) en zuiniger geworden. Maar na jaren van  zuinigheid en vergroening zullen werkgevers en werknemers dit jaar te maken krijgen met zwaardere lasten op hun vaak groene auto’s. Dat komt door de nieuwe staffeling van de bijtellingscategorieën voor leaserijders, de vervallende vrijstelling van wegenbelasting en het aangepaste tarief van de aanschafbelasting BPM.

Berno Kleinherenbrink, directievoorzitter van LeasePlan Nederland, verwacht dat zowel werkgevers als leaserijders in 2014 nog kritischer zullen zijn op de kosten van de (lease-)auto’s. "Het is vooral afwachten wat werkgevers gaan doen. Gaan zij hun normleasetarieven indexeren, zodat de werknemer die dit jaar een auto mag bestellen in dezelfde auto kan rijden als zijn collega die vorig jaar een auto heeft besteld? Of blijven de tarieven gelijk, waardoor de leaserijder straks gedwongen is om te kiezen voor een goedkopere auto of een hogere eigen bijdrage?"

Afgelopen jaar daalde in Nederland de CO2-uitstoot tot een recordniveau van gemiddeld 102 gram per kilometer. Twee jaar terug was dat nog 122 gram per kilometer. Leaserijders kozen massaal voor zuinige diesels en hybrides. In het laatste kwartaal viel bijna zestig procent van de nieuwe auto’s in de laagste twee zuinige bijtellingscategorieën (0 en 14%). Twee jaar geleden was dit slechts een kwart. Het aandeel auto’s met hoge uitstoot en 25% bijtelling halveerde tot 15%.

Terwijl de merkvoorkeur in hoog tempo wisselde, liet de brandstofkeuze wel een structurele verschuiving zien. De afgelopen drie jaar verloor de benzinemotor in hoog tempo populariteit van zuinige dieselmotoren en de (plug-in) hybride. In 2011 had 42% van alle nieuwe leaseauto’s die LeasePlan leverde een benzinemotor. Eind 2013 gold dit nog slechts voor een kwart van de bestelde auto’s. Het aandeel dieselauto’s daarentegen groeide naar 60%. Bijna 15% van de in 2013 bestelde leaseauto’s had een (plug-in) hybride motor.

Door de continue aanscherping van fiscaal beleid zijn bestelde leaseauto’s de afgelopen drie jaar aanzienlijk lichter (tien procent), goedkoper (zes procent) en zuiniger geworden. Maar na jaren van  zuinigheid en vergroening zullen werkgevers en werknemers volgens Leaseplan dit jaar te maken krijgen met zwaardere lasten op hun vaak groene auto’s. Dat komt door de nieuwe staffeling van de bijtellingscategorieën voor leaserijders, de vervallende vrijstelling van wegenbelasting en het aangepaste tarief van de aanschafbelasting BPM.

Kleinherenbrink verwacht dat zowel werkgevers als leaserijders in 2014 nog kritischer zullen zijn op de kosten van de (lease-)auto’s. "Het is vooral afwachten wat werkgevers gaan doen. Gaan zij hun normleasetarieven indexeren, zodat de werknemer die dit jaar een auto mag bestellen in dezelfde auto kan rijden als zijn collega die vorig jaar een auto heeft besteld? Of blijven de tarieven gelijk, waardoor de leaserijder straks gedwongen is om te kiezen voor een goedkopere auto of een hogere eigen bijdrage?"