Alphabet: alleen leaseauto wordt te beperkt

Leasemaatschappij Alphabet zegt dat een derde deel van zijn klanten open staat voor een flexibele vervoerskeuze. Maar dan moeten ze er wel honderd euro in de maand op vooruit gaan.

Het blijkt uit een onderzoek van leasemaatschappij Alphabet onder bijna twaalfhonderd van z’n eigen klanten: 53 procent van de ondervraagden geeft de kortere reistijd aan als belangrijkste reden om gebruik te maken van verschillende vervoersmiddelen. Een derde deel van ondervraagden geeft aan open te staan voor flexibele vervoerskeuze als ze er maandelijks meer dan honderd euro op vooruit gaan. Zakelijke rijders zijn dus in toenemende mate op zoek naar flexibiliteit in de keuze van hun vervoermiddel, concludeert marketingdirecteur Anne Brons van Alphabet uit deze gegevens. "De keuze voor alleen een leaseauto zal in de toekomst als beperkt worden ervaren. Mensen hebben steeds meer behoefte aan een flexibel budget waarmee ze zelf hun persoonlijke mobiliteitsbehoefte invullen." Alphabet, dochterbedrijf van BMW Group, introduceerde afgelopen februari het zogenoemde Alphabet Mobiliteitsbudget. Daarmee krijgen zakelijke rijders de mogelijkheid met een eigen, flexibel budget verschillende mobiliteitsvormen zoals een (deel)auto, openbaar vervoer en een fiets met elkaar te combineren. Alphabet zei de eerste partij te zijn die hiervoor een volledige end-to-end oplossing voor bedrijven aanbiedt.
Hoewel het onderzoek laat zien dat het merendeel van zijn ondervraagde klanten goed op de hoogte is van hun vervoerskosten, zegt minder dan de helft dat de werkgever ze goed op de hoogte houdt.  Iets meer dan de helft van de ondervraagden staat ervoor open de mobiliteitskosten te verlagen door gebruik te maken van andere vervoersmiddelen. Veertig procent van de ondervraagden zou in dit geval kiezen voor het openbaar vervoer of ‘zelfs voor de fiets’. 
In de versie 2013 van het Nationaal Zakenauto Onderzoek (NZO) onder zakelijke rijders is een paragraaf gewijd aan ‘alternatieve mobiliteitsvormen en mobliteitsbudget’. Hierin staat onder meer dat voor 94 procent van de ondervraagden de zakenauto (nog steeds) verreweg het belangrijkste vervoermiddel is – en van andere vormen van vervoer wordt nauwelijks gebruikgemaakt. In het onderzoek is ook een overzicht te vinden van de randvoorwaarden waaraan moet zijn voldaan voordat de zakelijke rijder overweegt over te stappen op andere vormen van vervoer. Bovendien bleek uit NZO 2013 dat werkgevers niet goed zijn geïnformeerd. "De conclusie is dat er heel veel behoefte is aan kennis over mobiliteit. Het mkb moet echt met deze kwesties geholpenj worden", zei onderzoeker Eric Vousten van het NZO. Het Nationaal Zakenauto Onderzoek wordt jaarlijks gehouden onder zakelijke rijders en bedrijven. Het is een samenwerking tussen AM, RDC en VNA en aan de 2013-versie deden drieënhalf duizend zakelijke rijders mee en vierhonderd bedrijven. Het complete NZO 2013 is gratis te downloaden.

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Alphabet: alleen leaseauto wordt te beperkt - Automobielmanagement.nl

Alphabet: alleen leaseauto wordt te beperkt

Leasemaatschappij Alphabet zegt dat een derde deel van zijn klanten open staat voor een flexibele vervoerskeuze. Maar dan moeten ze er wel honderd euro in de maand op vooruit gaan.

Het blijkt uit een onderzoek van leasemaatschappij Alphabet onder bijna twaalfhonderd van z’n eigen klanten: 53 procent van de ondervraagden geeft de kortere reistijd aan als belangrijkste reden om gebruik te maken van verschillende vervoersmiddelen. Een derde deel van ondervraagden geeft aan open te staan voor flexibele vervoerskeuze als ze er maandelijks meer dan honderd euro op vooruit gaan. Zakelijke rijders zijn dus in toenemende mate op zoek naar flexibiliteit in de keuze van hun vervoermiddel, concludeert marketingdirecteur Anne Brons van Alphabet uit deze gegevens. "De keuze voor alleen een leaseauto zal in de toekomst als beperkt worden ervaren. Mensen hebben steeds meer behoefte aan een flexibel budget waarmee ze zelf hun persoonlijke mobiliteitsbehoefte invullen." Alphabet, dochterbedrijf van BMW Group, introduceerde afgelopen februari het zogenoemde Alphabet Mobiliteitsbudget. Daarmee krijgen zakelijke rijders de mogelijkheid met een eigen, flexibel budget verschillende mobiliteitsvormen zoals een (deel)auto, openbaar vervoer en een fiets met elkaar te combineren. Alphabet zei de eerste partij te zijn die hiervoor een volledige end-to-end oplossing voor bedrijven aanbiedt.
Hoewel het onderzoek laat zien dat het merendeel van zijn ondervraagde klanten goed op de hoogte is van hun vervoerskosten, zegt minder dan de helft dat de werkgever ze goed op de hoogte houdt.  Iets meer dan de helft van de ondervraagden staat ervoor open de mobiliteitskosten te verlagen door gebruik te maken van andere vervoersmiddelen. Veertig procent van de ondervraagden zou in dit geval kiezen voor het openbaar vervoer of ‘zelfs voor de fiets’. 
In de versie 2013 van het Nationaal Zakenauto Onderzoek (NZO) onder zakelijke rijders is een paragraaf gewijd aan ‘alternatieve mobiliteitsvormen en mobliteitsbudget’. Hierin staat onder meer dat voor 94 procent van de ondervraagden de zakenauto (nog steeds) verreweg het belangrijkste vervoermiddel is – en van andere vormen van vervoer wordt nauwelijks gebruikgemaakt. In het onderzoek is ook een overzicht te vinden van de randvoorwaarden waaraan moet zijn voldaan voordat de zakelijke rijder overweegt over te stappen op andere vormen van vervoer. Bovendien bleek uit NZO 2013 dat werkgevers niet goed zijn geïnformeerd. "De conclusie is dat er heel veel behoefte is aan kennis over mobiliteit. Het mkb moet echt met deze kwesties geholpenj worden", zei onderzoeker Eric Vousten van het NZO. Het Nationaal Zakenauto Onderzoek wordt jaarlijks gehouden onder zakelijke rijders en bedrijven. Het is een samenwerking tussen AM, RDC en VNA en aan de 2013-versie deden drieënhalf duizend zakelijke rijders mee en vierhonderd bedrijven. Het complete NZO 2013 is gratis te downloaden.

 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding