Afgelopen kwartaal was vooral de praktische bruikbaarheid, zoals ruimte, doorslaggevend in de keuze voor een nieuwe auto. Dit in tegenstelling tot 2013, toen leaserijders vooral kozen voor hun portemonnee. Omdat het aanbod grote (benzine)auto’s in de 14% bijtellingscategorie in de eerste maanden van dit jaar beperkt was, steeg het aandeel bestelde auto’s met 20% of 25% bijtelling fors.

Voor het eerst sinds een jaar groeide het aandeel bestelde auto’s in de hogere bijtellingscategorieën. Die ontwikkeling voorspelde LeasePlan Nederland al bij de bekendmaking van zijn jaarcijfers, begin dit jaar al voorspelde. De leasemaatschappij waarschuwde er toen voor dat het beperkte aanbod ruime benzineauto’s in het C-segment met 14% bijtelling de leaserijder voor grote uitdagingen zou stellen. Vooral voor de automobilist die jaarlijks een relatief laag aantal kilometers rijdt. Die voorspelling lijkt nu te zijn uitgekomen. Binnen de 14% bijtellingscategorie zijn de Skoda Octavia Combi en de Toyota Auris Touring Sports Hybrid momenteel duidelijk de leasetoppers. Het aandeel bestellingen met 20%  en 25% bijtelling groeide de afgelopen maanden flink (respectievelijk +8% en +12% t.o.v. Q4 2013).

De nadrukkelijke invloed van het fiscale beleid op keuzes van leaserijders is geen nieuw fenomeen. Uit een analyse van de leasemaatschappij blijkt dat zich na de wijziging van de CO2-grens per 1 juli 2012 eenzelfde trend manifesteerde. Ook toen daalde het aandeel bestelde leaseauto’s met 14% bijtelling vanwege het beperkte aanbod, ten gunste van het aandeel in de 25% bijtellingscategorie. Martijn Versteegen, woordvoerder van LeasePlan, verwacht dat de verschuiving die nu is ingezet de komende maanden weer iets zal afzwakken. "Het aanbod in de 14%-categorie gaat ongetwijfeld breder worden. De Volkswagen Golf GTE, de Audi A3 Sportback e-tron zijn daar mooie voorbeelden van. Ook zien we een toenemende vraag naar de Volvo V40, die sinds kort weer beschikbaar is in deze lagere bijtellingscategorie."