Is straks de bijtelling 25 procent of hoger, dan ziet zelfs 76 procent van de berijders af van de leaseauto. Bij een bijtelling van dertig procent of hoger blijft er zelfs geen leaseauto meer over. Dat meldt de Vereniging Auto Van De Zaak (VAVDZ) op grond van een eigen peiling onder berijders.

De uitkomsten wekken geen verbazing bij Martin Huisman, voorzitter Vereniging Auto Van De Zaak. "Het afschaffen van de lage bijtellingscategorieën raakt zeventig procent van de berijders direct in de portemonnee. Daarnaast is alle stimulering voor het rijden in een CO2-zuinige auto weg, met alle gevolgen van dien. We gaan tien jaar terug in de tijd als we niet oppassen."

Het verlagen van de 25 procent bijtelling bij het rijden van een zuinige auto is de afgelopen jaren erg succesvol gebleken. Inmiddels rijdt nog maar dertig procent van de berijders in een auto met de volle 25 procent bijtelling. De bereidheid van berijders om in een zuinige auto te gaan rijden, is met bijna zeventig procent erg hoog gebleken.

De afspraken rond de lage bijtellingscategorieën lopen tot en met 2015. Het beleid na 2015 wordt dit najaar gepresenteerd in de zogenaamde ‘Autobrief 2′. Het lobbycircuit draait op volle toeren. De eerste berichten zien er volgens VAVDZ niet goed uit voor de zakelijke rijder. "De overheid vindt dat de lage bijtellingscategorieën te veel geld kosten en de branchepartijen als Bovag en RAI Vereniging vinden de stimulering van zuinige auto’s marktverstorend. Het einde van de lage bijtellingscategorieën is daarmee in zicht." Politiek ‘Den Haag’ zou momenteel inzetten op over één vast bijtellingspercentage, eerder richting 25 procent dan richting twintig.  Al met al reden genoeg voor de Vereniging Auto Van De Zaak om te lobbyen rond het Binnenhof om een zo gunstig mogelijke uitkomst voor de bijtelling in "Autobrief II" te realiseren.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding