In Nederland reden in 2014 zo’n 548 duizend ‘auto’s van de zaak’ rond. In veruit de meeste gevallen zat achter het stuur een man. Van de 7,7 miljoen werknemersbanen was aan zeven procent een auto van de zaak gekoppeld, omgerekend 1 op 14. Sinds 2008 is dit aandeel nauwelijks veranderd. De sectoren informatie en communicatie, bouwnijverheid, specialistische zakelijke diensten (reclamebureaus, marktonderzoek) en energievoorziening leverden het grootste aandeel. Het zijn in het algemeen bedrijfstakken waar overwegend mannen werken.

In bedrijfstakken waar relatief veel vrouwen werken (meer dan zestig procent) rijden werknemers doorgaans minder vaak rond in een auto van de zaak. Een uitzondering is de ‘overige dienstverlening’ (belangenverenigingen, reparatie van computers, persoonlijke dienstverlening). In 2014 lag de verhouding in die branche dicht bij het landelijke gemiddelde – 1 op de 9 mannelijke tegen 1 op de 39 vrouwelijke werknemers.

In sectoren waar getalsmatig mannen duidelijk de overhand hebben (meer dan zestig procent) is het beeld minder eenduidig. Zo is het aandeel auto’s van de zaak in de sector vervoer en opslag vrij laag, zowel voor mannen als voor vrouwen. Bij informatie en communicatie ligt het aandeel voor beide geslachten aanzienlijk hoger dan de gemiddelden voor Nederland.

Klik hier voor nadere gegevens.