Het toptarief van de bijtelling wordt per 1 januari 22 procent. Maar dat geldt alleen voor auto’s met een Datum Eerste Toelating vanaf 2017. Auto’s met een eerste tenaamstelling voor 2017 houden hun 25%-bijtellingspercentage. Net als ook auto’s met een lagere bijtelling.

De Vereniging Zakelijke Rijders rekende eerder uit dat straks zo’n 15 procent van de leaserijders in een auto met 25 procent bijtelling rijdt terwijl dan het toptarief geldt van 22 procent. Dat is discriminatie, is onrechtvaardig en heeft daarnaast diverse negatieve bijwerkingen.

Ook fiscalist Jan Rolleman van AMD automotive fiscalisten stelt dat het verschil tussen 22 en 25 procent een ongelijke behandeling oplevert van gelijke gevallen. In samenwerking met Felix Accountants & Belastingadviseurs begint hij daarom een proefprocedure. De voorbereiding zijn daarvoor al gestart.
Een eerder arrest biedt hiervoor aanknopingspunten, zegt Rolleman. "De Hoge Raad oordeelde toen dat verschil in bijtellingspercentages ongelijke behandeling opleverde, maar oordeelde dat het toch gerechtvaardigd was omdat het als reden een verschil in CO2-uistoot had. Die reden is er met de wijziging per 2017 niet meer."

Ook de redenering van staatssecretaris Wiebes dat deze berijders bewust hebben gekozen voor een onzuinige auto overtuigt niet, aldus Rolleman. Vaak was er immers helemaal geen keuze voor een auto met lagere bijtelling mogelijk, denk bijvoorbeeld aan de meeste bestelauto’s van de zaak.

Bron: Trends in Autoleasing 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding