Op die manier hoopt de regering in Brussel het autogebruik, vooral van de vele bedrijfswagens, terug te dringen en daarmee zowel het fileleed wat te verzachten als de luchtvervuiling terug te dringen.

Het beschikbaar stellen van een auto van de zaak is in België nog populairder dan in Nederland, mede door gunstige fiscale regelingen. De Belgische regering wil vooral dat gebruik van bedrijfswagens inperken en stelde daartoe vorig jaar oktober een mobiliteitsbudget vast. Hoewel eerst werd gedacht aan bijdragen voor alternatief vervoer zoals de trein, wil Brussel nu met ‘harde cash’ werknemers proberen over te halen de auto op te geven. Een adviesbureau heeft daarbij berekend dat er dan wel zeker 200 tot mogelijk 400 euro beloofd moet worden om succes te hebben. Nog niet is vastgesteld hoe je kan voorkomen dat iemand van die salarisverhoging dan een kleinere – en waarschijnlijk meer vervuilende – eigen auto gaat kopen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding