Met de AutoZelfScan-app kan de berijder op zijn telefoon de auto in beeld brengen en de gegevens van het voertuig, inclusief eventuele schades, verzenden. Via een logische routing wordt de berijder via de app door het proces begeleidt, hierdoor heeft men in korte tijd inzicht in welke schades tot welke kosten zullen gaan leiden bij inlevering van de auto. De inspectie kan op ieder door de berijder zelf gekozen moment en op iedere locatie plaatsvinden. Berijdersgegevens blijven bij de leasemaatschappij, er wordt een referentie code gekoppeld aan een kenteken hierdoor wordt misbruik tegengegaan. De berijder is vrij om in de app het email adres op te geven om na zijn inspectie het rapport gemaild te krijgen.

Minder frustratie, minder discussie 

"Met onze AutoZelfScan-app kunnen consumenten nu zelf hun schade opnemen, waarna ze een calculatie krijgen van de mogelijke kosten. Dat geeft minder discussies en frustraties over schades en manco’s bij het inleveren van een auto", aldus Meijering.

Ook scheelt dit in kosten omdat het reguliere innameproces kan worden verkort. "Dat is ook de verwachting van de zes (Private) Lease partijen die dit project hebben bijgestaan", aldus Meijering. "Zelfscannen past volledig in de tijd van transparantie, autonomie en digitalisering. Het geven van vertrouwen en inzicht aan berijders zal meer loyaliteit opleveren."