1 op 3 Nederlanders moet op eigen kosten naar het werk

Een derde van de werkende Nederlanders krijgt geen reiskostenvergoeding, ov-kaart of leaseauto van de baas. Van de medewerkers die 20 kilometer of meer van huis naar werk reizen moet 22 procent in eigen buidel tasten, omdat zij geen enkele vorm van vergoeding ontvangen.

op de fiets

Dit blijkt uit onderzoek van mobiliteitsprovider Athlon onder ruim 1.000 Nederlanders uitgevoerd

Algemeen directeur Marcel Koops denkt dat er meer gedaan kan worden: "Als mobiliteitsoplossing denken we vaak direct aan een (dure) kilometervergoeding of leaseauto. Maar tegenwoordig zijn er voor werkgever en werknemer genoeg interessantere oplossingen. De belangrijkste overweging bij het kiezen van een vervoersmiddel is toch de reistijd, niet het comfort. Werkgevers zien alleen nog onvoldoende in dat ze met de juiste tegenprestatie hun werknemers duurzamer – en vaak voordeliger – kunnen laten reizen. Door geen vergoeding per vervoersmiddel te geven, maar bijvoorbeeld een flexibel mobiliteitsbudget of een mobiliteitskaart, laten ze de keuze voor de werknemer open en bespaar je als werkgever geld."

Wanneer de werkgever de huidige reisvergoeding zou intrekken, gaan Nederlanders sneller voor een voordeligere oplossing blijkt uit het onderzoek. Maar liefst 38 procent geeft dan de voorkeur aan de oer-Hollandse fiets, tegenover 23 procent die zou kiezen voor reizen met het ov. "Met de populariteit van de fiets kunnen werkgevers veel meer doen. Zij kunnen bijvoorbeeld bedrijfsfietsen beschikbaar stellen via een mobiliteitsbudget, het draait al lang al niet meer alleen om het aanbieden van een leaseauto."

1 op 3 Nederlanders moet op eigen kosten naar het werk - Automobielmanagement.nl

1 op 3 Nederlanders moet op eigen kosten naar het werk

Een derde van de werkende Nederlanders krijgt geen reiskostenvergoeding, ov-kaart of leaseauto van de baas. Van de medewerkers die 20 kilometer of meer van huis naar werk reizen moet 22 procent in eigen buidel tasten, omdat zij geen enkele vorm van vergoeding ontvangen.

op de fiets

Dit blijkt uit onderzoek van mobiliteitsprovider Athlon onder ruim 1.000 Nederlanders uitgevoerd

Algemeen directeur Marcel Koops denkt dat er meer gedaan kan worden: "Als mobiliteitsoplossing denken we vaak direct aan een (dure) kilometervergoeding of leaseauto. Maar tegenwoordig zijn er voor werkgever en werknemer genoeg interessantere oplossingen. De belangrijkste overweging bij het kiezen van een vervoersmiddel is toch de reistijd, niet het comfort. Werkgevers zien alleen nog onvoldoende in dat ze met de juiste tegenprestatie hun werknemers duurzamer – en vaak voordeliger – kunnen laten reizen. Door geen vergoeding per vervoersmiddel te geven, maar bijvoorbeeld een flexibel mobiliteitsbudget of een mobiliteitskaart, laten ze de keuze voor de werknemer open en bespaar je als werkgever geld."

Wanneer de werkgever de huidige reisvergoeding zou intrekken, gaan Nederlanders sneller voor een voordeligere oplossing blijkt uit het onderzoek. Maar liefst 38 procent geeft dan de voorkeur aan de oer-Hollandse fiets, tegenover 23 procent die zou kiezen voor reizen met het ov. "Met de populariteit van de fiets kunnen werkgevers veel meer doen. Zij kunnen bijvoorbeeld bedrijfsfietsen beschikbaar stellen via een mobiliteitsbudget, het draait al lang al niet meer alleen om het aanbieden van een leaseauto."