Brit ‘onder water’ met gefinancierde auto

Veel Britse autokopers komen ‘onder water’ met de financiering van hun auto omdat de restwaarde door de sterk gedaalde occasionprijzen veel lager is dan waar ze op hadden gehoopt. Dat betekent dat ze veel meer moeten bijbetalen voor de volgende auto of geld mee moeten brengen om de autolening of het leasecontract af te betalen.

Brit 'onder water' met gefinancierde auto

Die waarschuwing komt van de Finance and Leasing Association. Door de bar slechte markt voor nieuwe auto’s en het gedaalde consumentenvertrouwen door Brexit is ook de prijs van tweedehands auto’s in Groot-Brittannië flink gedaald, zeker in vergelijking met de geschatte waarde bij financierings- of leasecontracten die een jaar of drie geleden zijn ingegaan. Zo is een BMW X5 nu 29.275 pond (32.800 euro) waard terwijl dat in 2016 nog op 31.857 pond werd geschat, een papieren verlies dus van rond de 2.500 pond of rond de 2.900 euro. Een Opel Insignia zou na drie jaar nu 11.085 pond op moeten brengen maar dat is in werkelijkheid 9.255 pond. De problemen bij het overstappen op een nieuwe auto worden nog eens verergerd doordat die juist duurder zijn geworden waarmee voor velen de kloof onoverbrugbaar wordt.

Volgens Renate Hemerik, directeur bij de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen VNA komen dergelijke problemen in ons land niet voor. “Het betreft naar onze inschatting een huurkoopcontract met een slottermijn; iets dat in Engeland vaker voorkomt. In de Nederlandse (autolease)markt hebben we private lease, hetgeen een heel ander principe is. Dat betreft een operationeel leasecontract, waarbij het risico bij de leasemaatschappij ligt. Dit betekent geen risico voor de consument, ook niet wat betreft waardevermindering.’’

Brit ‘onder water’ met gefinancierde auto - Automobielmanagement.nl

Brit ‘onder water’ met gefinancierde auto

Veel Britse autokopers komen ‘onder water’ met de financiering van hun auto omdat de restwaarde door de sterk gedaalde occasionprijzen veel lager is dan waar ze op hadden gehoopt. Dat betekent dat ze veel meer moeten bijbetalen voor de volgende auto of geld mee moeten brengen om de autolening of het leasecontract af te betalen.

Brit 'onder water' met gefinancierde auto

Die waarschuwing komt van de Finance and Leasing Association. Door de bar slechte markt voor nieuwe auto’s en het gedaalde consumentenvertrouwen door Brexit is ook de prijs van tweedehands auto’s in Groot-Brittannië flink gedaald, zeker in vergelijking met de geschatte waarde bij financierings- of leasecontracten die een jaar of drie geleden zijn ingegaan. Zo is een BMW X5 nu 29.275 pond (32.800 euro) waard terwijl dat in 2016 nog op 31.857 pond werd geschat, een papieren verlies dus van rond de 2.500 pond of rond de 2.900 euro. Een Opel Insignia zou na drie jaar nu 11.085 pond op moeten brengen maar dat is in werkelijkheid 9.255 pond. De problemen bij het overstappen op een nieuwe auto worden nog eens verergerd doordat die juist duurder zijn geworden waarmee voor velen de kloof onoverbrugbaar wordt.

Volgens Renate Hemerik, directeur bij de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen VNA komen dergelijke problemen in ons land niet voor. “Het betreft naar onze inschatting een huurkoopcontract met een slottermijn; iets dat in Engeland vaker voorkomt. In de Nederlandse (autolease)markt hebben we private lease, hetgeen een heel ander principe is. Dat betreft een operationeel leasecontract, waarbij het risico bij de leasemaatschappij ligt. Dit betekent geen risico voor de consument, ook niet wat betreft waardevermindering.’’