Vorig jaar augustus was er echter een piek in de (lease)registraties vanwege de toen noodzakelijke registratie van oude NEDC-auto’s als opmaat naar de invoering van de nieuwe WLTP-meetmethode. Over de eerste acht maanden van dit jaar staat de leasemarkt daarmee nog steeds op een achterstand van 2 procent; 153.821 stuks dit jaar tegenover 156.957 stuks in de eerste acht maanden van 2018. Dit blijkt en meer uit cijfers van VWE/CARmonitor, bewerkt door onafhankelijk kennisbureau Aumacon. 

Private lease zorgt voor de belangrijkste impuls voor leaseregistraties. Een op de drie nieuwe leaseauto’s gaat naar een particulier. Gebruikelijk wordt private lease gelijkgesteld aan de zogenaamde rtl-registraties (=registratie tenaamstelling leaserijder). Op deze basis zijn dit jaar na acht maanden 45.032 nieuwe auto’s genoteerd, tegenover 41.696 stuks in dezelfde periode van 2018, +8 procent.

Met een ruime verdubbeling van de afzet is Tesla de grootste groeier in leaseland. Het merk bezet inmiddels de 17de plek in het merkenklassement. Andere opvallende klimmers zijn Ford (+29,3%), Seat (+30,8%), Citroën (+33,1%) en Suzuki (+41,4%). Volkswagen voert zoals gebruikelijk de lijst aan, maar ziet het marktaandeel teruglopen naar 14,9 procent (was in 2018 nog 15,9 procent). De beide nadere podiumplaatsen zijn voor Peugeot en Opel, beide met een marktaandeel van 7,8 procent. De Volkswagen Polo is vrijwel onafgebroken de favoriet voor de leaserijder. Het enige model dat nog in de buurt komt is de Tesla Model 3.